Telfort moet zijn misleidende reclame over Vodafone zo snel mogelijk rectificeren op TV. Dat oordeelde de Voorzieningenrechter van de rechtbank in Haarlem in een kort geding dat Vodafone had aangespannen.
n reclame op TV en internet beweerde Telfort gedurende enkele weken ten onrechte dat bellen via zijn netwerk tot EUR 117,- per jaar goedkoper zou zijn dan bij Vodafone. Telfort moet de rectificatie tweemaal uitzenden op de netten waar de reclame is uitgezonden, op dezelfde momenten als de oorspronkelijke reclame, waaronder de Idols finale en Boer zoekt Vrouw. Ook moet het bedrijf rectificaties plaatsen op MSN en op zijn eigen website.
Rectificaties op TV komen niet vaak voor. De rechtbank nam deze uitzonderlijke maatregel omdat Telfort de spotjes pas enkele dagen na de sommatie van Vodafone stopzette. Hierdoor werden de spotjes nog uitgezonden in de goed bekeken reclameblokken rond de Idols finale en Boer zoekt Vrouw. Volgens de rechtbank was het echter goed mogelijk geweest om de reclames ook uit die reclameblokken te halen.
In de gewraakte spotjes vergeleek Telfort de prijs van zijn 180-minuten belbundel met Vodafone’s 200-minuten bundel. Uit de reclame werd niet duidelijk dat SMS’jes bij Telfort apart afgerekend moeten worden, terwijl SMS’en evenals enkele andere diensten bij Vodafone uit het bundelbedrag betaald worden. Dit maakte de reclame volgens de rechtbank misleidend.