Bimmerman Projectafbouw wint De Digitale Aannemer 2008 voor zijn onderhoudsplanningsysteem. Deze prijs van branchevereniging Bouwend Nederland is bedoeld voor innovatieve en praktische ict-toepassingen die een voorbeeld kunnen zijn voor andere bouwbedrijven.
Bimmerman Projectafbouw is een snelgroeiend bedrijf (in vier jaar tijd van 5 miljoen naar 32 miljoen omzet) dat verbouwingen uitvoert voor winkels van grote detailhandelketens. Vooral naar onderhoudswerkzaamheden bestaat een grote vraag. Om de planning van medewerkers in betere banen te leiden is de projectafbouwer een onderhoudsmeldingenmodule van Kooijman Software gaan gebruiken. Klanten kunnen hun klachten en storingen digitaal doorgeven en de afhandeling ervan via het web volgen.
Geslaagd voorbeeld
De jury van De Digitale Aannemer 2008 vond het gebruik van de Kooijman-software door Bimmerman het meest geslaagde voorbeeld van een voor de bouwwereld vernieuwende oplossing met marktpotentiel. Naast Bimmerman waren er nog vier andere genomineerden: Bouwbedrijf Nieuwenhuis (laat offerteaanvragen digitaal lopen via Aanenuitbesteden.nl), Dura Vermeer (documentbeheersysteem Organice van Cadac, gekoppeld op Microsoft SharePoint), Aannemersbedrijf Van der Meij (met opdrachtgever Corus offertes op basis van SAP via internet afhandelen) en Aannemerij Louter (geautomatiseerd inkoopproces met behulp van Bouwinfosys).
Eerdere’Digitale Aannemers van het jaar’ zijn Bam Civiel (2006) en Nijhuis Bouw (2005). Alleen lidbedrijven van Bouwend Nederland kunnen meedingen naar de prijs die wordt uitgereikt op de vakbeurs Bouw & ICT.
Pegels
Algemeen directeur Jan van Tuinen van Bouwend Nederland stelde tijdens de uitreiking dat er in de bouwwereld een groeiende belangstelling voor ict bestaat, maar dat het de sector ontbreekt aan genoeg aansprekende succesverhalen. De uitreiking van de ‘Digitale Aannemer’ is een middel om ict-toepassingen breder onder de aandacht te brengen. Als een typische vertegenwoordiger van de bouwwereld stelde hij dat het uiteindelijk wel "om de pegels gaat."
Om te laten zien dat er in de bouwsector ook op technologisch gebied, in het bijzonder ict, innovatieve dingen gebeuren, start de branchevereniging de campagne ‘The skyline is yours’. "Daarmee proberen we jongeren te laten zien dat de bouwsector op ict-gebied niet stilstaat. Want de sector is met verouderde ict niet aantrekkelijk voor jonge werknemers", aldus Van Tuinen.