Voor mijn onderzoek verdiep ik mij in allerlei vormen van mass collaboration tools (massa samenwerking). Dus wiki's, document sharing, blogs, bulletin boards, 3D environments, zakelijke en privé vriendennetwerken, etc. Dit allemaal naar aanleiding van uitspraken van diverse autoriteiten. Bijvoorbeeld dat de jeugd van nu, de werknemer van de toekomst dus, zich niet wil laten leiden door targets en taken. De jeugd heeft zijn eigen plan, en doet op weg naar het eind doel af en toe wat werk.
Leren en werken moet leuk zijn, serious gaming is hot! De jeugd is (gelukkig) enorm assertief en sinds kort krijgen ze ook weer gedegen onderwijs (als je de kranten moet geloven), al was het maar doordat docenten ook maar mensen zijn en het dus over het algemeen ook gewoon 'goed' willen doen.Ook zie je de opkomst van allerlei kleine een of twee persoonsbedrijfjes, die zich storten op een niche en door samenwerking met allerlei andere kleintjes, toch reuzen worden. Op omzet gebied althans.Al door redenerend vroeg ik mij af: zal er dan nog wel business zijn voor Business Intelligence. De trend die we nu zien is toch, groot, groter, grootst.Allerlei leveranciers fuseren, gaan samenwerken, of sluiten deals. De producten zijn voor kleine bedrijfjes niet zo makkelijk aan te schaffen, en als al die grote bedrijfjes straks conglomeraten van kleintjes zijn, wat valt er dan nog groots en meeslepend te managen?Anderzijds is er de beweging naar het delen van informatie en de verzamelaars hiervan zullen hierop toch ook op een of andere wijze slimme rapportages van maken neem ik aan. Ze moeten tenslotte zorgen voor meerwaarde voor de mensen die, vrijwillig en veelal gratis, hun informatie aanleveren.Maar dat laatste zorgde toch weer voor twijfel. Want geheel in de web 2.0 gedachte wordt er wel veel samengewerkt, maar veelal op vrijwillige basis, vaak met gesloten beurs. Er komt dus geen geldstroom maar slechts een dienstenstroom op gang. Hoe gaat Business Intelligence zich hierin een plaats veroveren. Of is deze vraag overbodig en gebeurt het al?
Je snijdt hier een aardige invalshoek aan. Je schrijft dat door het ontstaan van de netwerk-economie meer virutele samenwerkingsverbanden ontstaan, vaak zelfs in individueel (of in kleinere organsatie) verband. Dit is inderdaad herkenbaar.Business Intelligence aanbieders fuseren en brengen ‘monsterpakketen’ op de markt. Er is sprake van een tweedeling. Shell, Ahold, Corus en ABN-AMRO zullen deze (en waarschijnlijk vele varianten) van deze software blijven afnemen. “Old School-BI” zeg maar. De nieuwe generatie (als ik zo vrij mag zijn) kiest voor eigen ondernemerschap, vluchtige contacten maar ook meer controle (want het is klein en men kent de mogelijkheden van integrale informatievoorziening). BI is niet zozeer een software product, maar een bedrijfproces waarbij continu een monitoring op de bedrijfsvoering plaatsvind. De ingezette producten zullen dus veranderen, maar het vak blijft bestaan. Waarom zou informatievoorziening voor besluitvorming veranderen.Er is echter meer aan de hand dan grote databases ontsluiten. Denk eens aan de generatiekloof tussen hoe om te gaan met informatie. Mijn vader (55+) heeft een fantstisch systeem van directories op zijn harddisk om al zijn bestanden te orderen. Ik (30+) gebruik Outlook mappen Inbox, Sent Items, als archief naast mijn My Documents, en mijn neeftje (16+) interesseert zich niet waar zijn bestanden liggen opgeslagen die heeft Google (desktop). En juist deze generatie zal zich verdiepen in deze individuele samenwerkingsverbanden.Ik ben van mening dat de huidige consolidatieslag een signaal is dat de tijd rijp is voor een nieuwe generatie BI producten. Hoe voorzien we deze nieuwe generatie van juiste informatie? Wie weet zal Google een soort Intelligent Agent op de markt brengen? De ‘Old School’-BI vendors hebben hun beste tijd gehad. Dus…Einde van BI? Nee! Einde van de huidige generatie producten? Ja!Succes met je onderzoek,Joost HenskensKadenza – Enterprise Intelligence Specialisten
Je snijdt hier een aardige invalshoek aan. Je schrijft dat door het ontstaan van de netwerk-economie meer virutele samenwerkingsverbanden ontstaan, vaak zelfs in individueel (of in kleinere organsatie) verband. Dit is inderdaad herkenbaar.Business Intelligence aanbieders fuseren en brengen ‘monsterpakketen’ op de markt. Er is sprake van een tweedeling. Shell, Ahold, Corus en ABN-AMRO zullen deze (en waarschijnlijk vele varianten) van deze software blijven afnemen. “Old School-BI” zeg maar. De nieuwe generatie (als ik zo vrij mag zijn) kiest voor eigen ondernemerschap, vluchtige contacten maar ook meer controle (want het is klein en men kent de mogelijkheden van integrale informatievoorziening). BI is niet zozeer een software product, maar een bedrijfproces waarbij continu een monitoring op de bedrijfsvoering plaatsvind. De ingezette producten zullen dus veranderen, maar het vak blijft bestaan. Waarom zou informatievoorziening voor besluitvorming veranderen.Er is echter meer aan de hand dan grote databases ontsluiten. Denk eens aan de generatiekloof tussen hoe om te gaan met informatie. Mijn vader (55+) heeft een fantstisch systeem van directories op zijn harddisk om al zijn bestanden te orderen. Ik (30+) gebruik Outlook mappen Inbox, Sent Items, als archief naast mijn My Documents, en mijn neeftje (16+) interesseert zich niet waar zijn bestanden liggen opgeslagen die heeft Google (desktop). En juist deze generatie zal zich verdiepen in deze individuele samenwerkingsverbanden.Ik ben van mening dat de huidige consolidatieslag een signaal is dat de tijd rijp is voor een nieuwe generatie BI producten. Hoe voorzien we deze nieuwe generatie van juiste informatie? Wie weet zal Google een soort Intelligent Agent op de markt brengen? De ‘Old School’-BI vendors hebben hun beste tijd gehad. Dus…Einde van BI? Nee! Einde van de huidige generatie producten? Ja!Succes met je onderzoek,Joost HenskensKadenza – Enterprise Intelligence Specialisten
“Old school BI”, “intelligent agents”, “einde van de huidige BI produkten”Geloof er niet zo veel van. Verandering gaat altijd gradueel. Heel simpel geredeneerd; data moet worden gemanaged, en de toegang er toe moet worden geregeld. De voortgang der technologie zal zowel het managen van data als de toegang er toe steeds weer verbeteren.De huidige BI vendors zullen echt in die technologie golven mee gaan. En sommigen zullen het zelfs gaan dicteren!Maar dat is de techniek.De behoefte achter het toegankelijk maken van data is naar mijn idee echter zo goed als slijtvast. In wat voor stuurmodellen bedrijven of mensen ook gaan functioneren…..de honger naar informatie blijft en zal alleen maar groeien. Dus ja – BI blijft….Einde van de huidige BI produkten – no way.Ach – en die 16-jarige zal toch straks gewoon afstuderen. Ergens onderaan in een organisatie beginnen en er achter komen dat hij zijn ‘super-intelligent-google-sniffer-search-engine’ echt niet zomaar ongericht los kan laten op een ‘bak met informatie’ en dan ook nog zinnige antwoorden terug verwachten.Maar….er is natuurlijk niks mis met dromen.Dus..nothing new…just business as usual.Ronald
Complimenten met je trail of thought! ALS we allemaal als zelfsturende entiteiten binnen een netwerk opereren, zal m.i. de business in BI zekere afnemen. Sturing is gebeurt dan niet meer op basis van performance dashboards, maar, zoals reeds eerder op deze blog aangestipt, met de Speed of Trust. Maar, zal de oplettende lezer zich afvragen, BI is toch niet alleen voor sturing, maar ook voor optimalisatie? Zeker, maar hoe optimaliseer je een netwerk waarover je geen zeggenschap hebt? Ik denk: moeilijk. Misschien operereert een jaar 3000 maatschappij wel net als een ip-netwerk. Allemaal zijn we nog slechts een address, en we kunnen naar gelang werkpakketjes van het net afhalen, als we daar capaciteit voor hebben en er een fit is. Degene die zijn werkpakketje het eerst retourneert heeft gewonnen!
…’zaken doen met de speed of trust’…Ik hoop van harte dat de wereld ooit zo in elkaar gaat steken dat we elkaar op onze blauwe ogen (lees: verkooppraatjes). Tot die tijd moeten we samenwerken en controleren. Dat betekent informatie uitwisselen. In old-school organisaties (om in het jargon te blijven) gebeurt dit vaak impliciet, bij de koffie machine. Naarmate organisaties groter worden, of gedistribueerder, of virtueler, zal er mijnsinziens meer behoefte ontstaan om informatie meer te structureren en expliciet uit te wisselen. En dat is volgens mij het BI-domein. Kortom, volgens mij gaat BI toenemen. Wellicht niet meer vooral/uitsluitend gericht op intern gebruik, maar steeds meer op gebruik in de keten of bedrijfskolom. Ongetwijfeld zullen de tools de markt hierin volgen.
Ik heb een toch wat andere kijk op dit onderwerp. Om te beginnen blijven bedrijven bronsystemen nodig hebben. Dit simpelweg omdat je, ook in de toekomst, je informatie ergens in kwijt moet. Omdat bedrijven groot zijn en veel verschillende vormen van informatie hebben en vele verschillende processen gebruiken, zijn er meerdere gestructureerde bronsystemen. Dit is nu zo en ook in de toekomst blijft dit zo. En daar begint het gedonder. Want wanneer je je informatie verspreidt registreert, ontkom je niet aan een integratietaak. En dat is mijns inziens het hoofdbestaansrecht van bedrijfsbrede BI.Wiki’s, blogs en vriendennetwerken kunnen middelen zijn om samen te werken. In een bedrijf werk je echter niet zomaar samen. Het samenwerken heeft altijd een context en een doel. Context zou een verzekeringspolis van een klant kunnen zijn en doel is vaak een proces, bijvoorbeeld een polismutatie of restitutie. Je kunt in deze samenwerking communiceren met elkaar over deze verschillende nieuwe kanalen. Merk op dat deze niet zo gestructureerd zijn als je misschien zou willen. Verder is autorisatie een groot issue. De klantgegevens kunnen niet het web op en vaak mogen slechts bepaalde afdelingen bepaalde zaken inzien. Als je al gebruik zou maken van wiki’s en blogs in je professionele organisatie, dan heeft dit een intern, besloten karakter. En dan, de workflow- en communicatieïnformatie in deze wiki’s en vriendennetwerken zijn juist weer een interessante bron van informatie voor de Business Intelligence, een nieuw bronsysteem.Wat is wel zie, is dat deze nieuwe communicatievormen een grote toegevoegde waarde hebben. Ze zijn veelal laagdrempelig, zeer grafisch en ‘sprekend’ en de werknemer van de toekomst is gewend hiermee te werken. Ik stel me zo voor de BI toolleveranciers hun oplossingen gaan uitbreiden met deze nieuwe presentatievormen. Of dat ze ondersteunend zullen worden in het proces om de informatievoorziening heen. Dat je in een blog-vorm of in je professionele vriendennetwerk de inhoud en implicaties van een rapport zou kunnen bespreken of dat er in een wiki een procesbeschrijving of een beschrijving van het gebruik van een kubus staat.We zullen zien hoe dit in de toekomst gaat verlopen.
Als deze ontwikkelingen zo plaatsvinden, dan denk ik dat de behoefte aan analytische toepassingen alleen maar zullen toenemen. De BI toepassingen zijn volgens mij alleen maar toegankelijker geworden, ook voor kleine bedrijven. De grote leveranciers integreren het in de dagelijkse toepassingen, en ondertussen staan er gelukkig weer genoeg nieuwe partijen op die met innovatie een nieuwe generatie BI inluiden. Het managen van de informatiestromen is altijd onze grootste uitdaging geweest, en met de komst van meer “fuzzy” informatiebronnen, zal dat alleen maar een grotere uitdaging worden. Maar ook daar zit genoeg ontwikkeling, met toepassingen die (sociale) netwerken analyseren en partijen (zoals LinkedIn Companies) die analyses toevoegen aan hun dienstenpakket op basis van de fuzzy informatie die ze bezitten.Rapportages, Dashboards en OLAP zijn commodity, iedereen kan het. De volgende generatie onderscheidt zich door advanced analytics te bieden.Kortom: de volgende evolutie van BI, maar volgens mij geen revolutie.
Deze week een interessante documentaire over web 2.0 op VPRO’s tegenlicht,check http://biconsultant.blogspot.com/2008/04/tegenlicht-over-web-20-wiki-waarheid.htmlIn deze docu geen antwoord op jouw vraag, maar in de context van jouw blog een leuk verhaal