De Nederlandse fabrikant van navigatie-apparatuur TomTom gaat Zwitserse automobilisten om de files heenleiden middels een samenwerkingsverband met Swisscom.
Voor einde 2008 moet de helft van de Europeanen efficiënter zijn weg kunnen vinden over de weg via TomTom’s nieuwe dienst HD Traffic. Het Nederlandse bedrijf sluit daarom samenwerkingsverbanden af met telecombedrijven, die aan TomTom vertellen op welke wegen de mobieltjes langzaam bewegen of stilstaan. Via de navigatie-apparaten krijgen bestuurders vervolgens alternatieve routes voorgelegd.
HD Traffic ging in november 2007 van start in Nederland en kreeg in januari 2008 opvolging in Duitsland. In beide landen werkt TomTom samen met Vodafone. Voor TomTom is het zaak te partneren met een zo groot mogelijke operator in een land om een representatief beeld te krijgen van de bewegingssnelheid van mobiele telefoons en daarmee de auto’s waarin ze zitten.
Aangezien de mobiele telecommarkt in Zwitserland wordt gedomineerd door het voormalige staatsbedrijf Swisscom ligt de samenwerking met deze partij voor de hand. Vanochtend maakte TomTom de nieuwe afzetmarkt voor HD Traffic bekend.
Het bedrijf van bestuursvoorzitter Harold Goddijn is ook in gesprek met Engelse telecomaanbieders om daar de markt te betreden. De status van die gesprekken is niet bekend.
Naar verwachting komt de file-ontwijker in 2009 uit op de Franse markt. De Zwitserse uitvoering van de dienst komt naar verwachting in de tweede helft van 2008 op de markt.
HD Traffic is een dienst waarbij geanonimiseerd lokatie- en bewegingsgegevens van mobiele telefoons aan TomTom worden doorgegeven. In Zwitserland worden die data nog aangevuld met gegevens van wegenbeheerders en de verkeersinformatiedienst. Die data worden vervolgens via een Gprs-verbinding, een langzame vorm van mobiel internet, op TomTom-wegenkaarten geplot. De automobilist ziet derhalve waar de files staan.
Om HD Traffic ook beschikbaar te maken aan consumenten die reeds een TomTom-kastje hadden, bracht het bedrijf onlangs een ‘verlengstuk’ op de markt voor oudere modellen.
Uit de jaarcijfers die TomTom uit februari 2008 publiceerde, bleek dat circa 15 miljoen bestuurders een navigatie-kastje in gebruik hebben.