Open Text Corporation, leverancier van Enterprise Content Management (ECM) software en oplossingen, introduceert haar Enterprise 2.0-strategie die klanten helpt bij het inzetten van ‘social computing’ tools binnen de organisatie.
Open Text breidt haar collaboration- en web oplossingen aanzienlijk uit met mogelijkheden voor wiki’s, forums, blogs, tagging, moderation, communities en real-time samenwerking. Zowel de betrokkenheid als de productiviteit van medewerkers neemt hierdoor toe. De mogelijkheden van Web 2.0 kunnen in de bedrijfsprocessen worden geïntegreerd, zonder de eisen rond compliance uit het oog te verliezen.
Door Web 2.0 technologieën in te zetten en te gebruiken wordt kennis vaker en sneller gedeeld. Ook kunnen medewerkers beter met elkaar samenwerken en dat komt de arbeidsproductiviteit ten goede. Daarnaast versterkt het communiceren via 2.0 technologieën de loyaliteit aan de organisatie en is de onderlinge interactie beter.
Bij de ontwikkeling van Web 2.0 oplossingen heeft Open Text gebruikgemaakt van haar jarenlange ervaring op het gebied van web content management, zodat deze nieuwe reeks oplossingen nog beter aan de uiteenlopende eisen rond Web 2.0 voldoen. De nieuwe oplossingen zijn zowel gericht op het uitbreiden van de ECM omgeving met collaboration en ‘social computing’ achter de firewall, als op het toevoegen van 2.0 functionaliteit aan openbare websites, intranetten en extranetten. Klanten beschouwen de Web 2.0 oplossingen als vanzelfsprekende uitbreiding op hun huidige ECM implementatie.
"Om succesvol te zijn moeten klanten Enterprise 2.0 in het kader van hun ECM strategie zien," zegt Bill Forquer, Executive Vice President Marketing Open Text. "Ons leiderschap op het gebied van ECM is gebaseerd op een holistische benadering, waarbij content uit meerdere bronnen en repositories efficiënt kan worden beheerd, hergebruikt en toegepast." Een effectieve Enterprise 2.0 strategie vereist een vergelijkbare holistische benadering waarin alle gecreëerde 2.0 content wordt meegenomen.
Forquer voegt hieraan toe: "Veel organisaties behandelden e-mail als speciale content, die buiten hun ECM-strategie valt. Als gevolg van deze silobenadering zijn e-mail repositories vaak verworden tot een onbeheersbare chaos en daarmee tot een onkwantificeerbaar risico. We moeten daaruit leren en niet in herhaling vallen als het gaat om 2.0 content en multimedia."
Open Text heeft goede papieren om organisaties te helpen die deze holistische benadering voor hun Enterprise 2.0 aspiraties wensen te kiezen, volgens Forquer. "We hebben in het verleden bewezen dat we goed zijn in innovatie rond webgebaseerde collaboration en zoekmogelijkheden. We zijn ook toonaangevend op het gebied van het toepassen van records management en archivering van content uit vele systemen, van e-mail tot SharePoint, van SAP tot Oracle tot onze eigen content repositories. Wij hebben van huis uit een holistische blik op content die automatisch Enterprise 2.0 in een bredere ECM context plaatst. Daar kunnen organisaties hun voordeel mee doen."
Open Text’s Enterprise 2.0 strategie is gericht op:
Optimalisatie van de gebruikerservaring door mogelijkheden voor personalisatie, taalvoorkeuren, analyses, peilen van meningen/stemmingen, tagging, blogs en moderation.
Werkgroep optimalisatie door betere collaboration applicaties zijn er binnen een organisatie meer structuren mogelijk waarin medewerkers kunnen samenwerken (teams, projectgroepen, praktijkgroepen en divisiekantoren).
Enterprise 2.0 Content Management maakt het mogelijk wiki’s, forums, blogs, tagging en real-time collaboration flexibel in te zetten. Ook kan multimediale content op geavanceerde wijze worden gebruikt. De nadruk ligt hierbij op video, wat de de-facto standaard voor 2.0 werkzaamheden aan het worden is.
Het veiligstellen van Enterprise 2.0 content gebeurt op de dezelfde wijze als dat reeds gebeurt met andere content repositories, zodat een consistent beleid rond archiveren, bewaren, verwijderen en compliance kan worden gevoerd.
‘Find before Search’ Het zoeken en aanbieden van informatie die op dat moment relevant is voor de gebruiker, evenals het automatisch presenteren van informatie die, op basis van zijn profiel, interessant zou kunnen zijn voor de gebruiker.