Wat heeft een bedrijf nou eigenlijk nog aan ict-systemen nodig? Met wat gratis internetdiensten, de eigen computers van het personeel en een minimum aan ict-systemen is een onderneming tegenwoordig voor een habbekrats klaar. Dat is een idee van Ilkka Schulman, topconsultant bij de Finse ict-dienstverlener TietoEnator.
Personeel van bedrijven heeft doorgaans computerapparatuur thuis die fiks sneller is én meer kan dan de kantoorcomputer van de baas. En privé belt de doorsnee medewerker met een krachtige smartphone, in plaats van het kale, afgeragde toestelletje van het bedrijf. Bovendien zijn al die privé-spullen vaak aantrekkelijker geprijsd dan ‘zakelijke oplossingen’ die het bedrijf aanschaft.
Een ondernemer zou flink wat kunnen besparen, denkt TietoEnator-consultant Ilkka Schulman. Het vergoeden van het zakelijke gebruik van de privé-spullen van zijn personeel is volgens hem goedkoper. Bijna iedereen heeft wel ergens een gratis e-mailaccount. Het enige wat een bedrijf nog nodig heeft, is een mailserver die binnenkomende berichten doorstuurt.
Gratis agenda
Bij zo’n gratis e-mailaccount hoort meestal een agenda, waar groepen collega’s tegelijk in kunnen kijken. En op elke computer staat tegenwoordig wel een VoIP-programma als Skype, MSN van Microsoft of GoogleTalk van Google. En verschillende bedrijven stellen via internet gratis opslagruimte voor het uitwisselen van bestanden ter beschikking. "Waarom zouden bedrijven eigenlijk zelf nog in zulke systemen investeren?", vraagt Schulman zich af.
Veel medewerkers hebben aan een paar gratis internetapplicaties voldoende om hun werk te doen. Dan gaat het om het bijhouden van werkuren, verkoopovereenkomsten, orderopdrachten, projectplanning enzovoorts.
Nieuwe technologie
Het voordeel van een ultralichte ict-infrastructuur dat Schulman ziet, strekt verder dan alleen de lagere kosten. Het biedt bedrijven de ruimte om snel te profiteren van nieuwe technologie. Ook stimuleren webapplicaties het onderlinge overleg tussen collega’s en maximale mobiliteit. De diensten zijn bovendien zo eenvoudig in het gebruik dat ondersteuning door een helpdesk zelden nodig is.
Beveiliging van bedrijfsgegevens is bij een ultralichte ict-infrastructuur nog wel een punt van aandacht, geeft Schulman toe. Maar ook daar wordt doorover de gratis dienstverleners nagedacht, omdat ook consumenten zich steeds meer zorgen maken over de beveiliging van hun gegevens.
Ik ben het zeer eens met deze gedachte voorzover het de basisvoorzieningen betreft; email, andere kantoorapplicaties, financi?le administratie en dergelijke kan je inderdaad heel goed van een derde partij zoals Google of een andere SaaS aanbieder betrekken. Natuurlijk is beveiliging een aandachtspunt maar op te lossen. Voor de grote bedrijfspecifieke applicaties ligt het nog wat anders maar we gaan langzamerhand toch toe naar “applicaties uit het stopcontact”, de gedachte die ontstond met de komst van Grid-software.