HP introduceert een kleinere versie van zijn Halo-teleconferentiecenters. Met twee tot vier personen vergaderen met een groep collega’s ergens aan de andere kant van de wereld is nu ook binnen kleinere bedrijven mogelijk.
Ict-leverancier HP komt met een derde, kleinere versie van zijn Halo teleconferentiesystemen. Het HP Halo Collaboration Center laat zich zelfs installeren bij de topman van een onderneming thuis. Bedrijven hoeven er geen grote vergaderruimte voor op te offeren en de kosten zijn bij slim gebruik snel terugverdiend. Het kleinere systeem is met een beetje gesleutel zelfs verplaatsbaar. Business manager Halo Andrew Campbell van HP vertelt de markt voor zijn teleconferentiecenters.
Hoe loopt de verkoop?
"De eerste exemplaren van de kleinste versie worden in juni bij klanten opgebouwd. Dit systeem voor twee tot vier personen kan nu al worden gekocht. De binnenlandse markt is in Nederland klein, doordat de afstanden zo klein zijn. In Frankrijk en Duitsland zijn er bedrijven die een systeem hebben gekocht voor ver uitelkaar liggende vestigingen."
"Wij hebben al eerder bij onder andere ABN Amro enkele grotere HP Halo Video Collaboration Studio’s geïnstalleerd. In totaal hebben we een significant aantal studio’s verkocht. Hoeveel precies en bij wie, mag ik helaas niet zeggen. Maar het gaat om enkele Nederlandse bedrijven en lokale vestigingen van multinationals."
Spreken jullie bij klanten met ict-afdelingen?
"Natuurlijk, het is communicatietechnologie. Bij het verkoopgesprek zitten wij dus altijd wel rond de tafel met de ict-manager. Maar verder is de betrokkenheid van de ict-afdelingen van bedrijven klein."
"Halo heeft een eigen netwerk, dat op geen enkele wijze verbonden is met het bedrijfsnetwerk. In de maandelijkse service fee zit een beschikbaarheid van 24 uur per dag, zeven dagen per week, met alle technische ondersteuning die nodig is. Daar zit ook een zogeheten conciërge bij die met één muisklik op te roepen is, gebruikers helpt met de bediening van het systeem en eventuele problemen oplost."
"De ervaring leert dat 95 procent van de technische problemen worden opgelost zonder dat de klant er iets van merkt. Via het netwerk houden wij permanent de gezondheidsstatus van onze apparatuur bij de klant in het oog."
Waarom moest het systeem kleiner?
"Met het kleinere systeem kunnen wij aan een bredere vraag voldoen. Het geeft gebruikers een grotere flexibiliteit. Zij hoeven er geen grote vergaderruimte voor op te offeren. Er zijn ceo’s van ondernemingen die het kleine systeem thuis laten installeren. Gebruikers bij bedrijven die een groot systeem hebben afgenomen, klagen dat zij echt moeten zoeken naar een gaatje dat nog vrij is. Dat is ook onze eigen ervaring met de Halo-kamer in het HP-hoofdkantoor in Amstelveen. In die situaties kan een tweede kleiner systeem daar mogelijk iets in veranderen."
Wat is de terugverdientijd?
"Dat hangt erg af van het gebruik. Natuurlijk zijn er besparingen op reiskosten en verloren uren door het reizen. Een Halo-kamer kan ook leiden tot een hogere omzet, bijvoorbeeld wanneer teams door de samenwerking een product sneller op de markt kunnen brengen. Dat levert bovendien een concurrentievoordeel op. Bij de juiste inzet van het systeem, is de terugverdientijd een kwestie van maanden."