De modernisering van de Gemeentelijke Basisadministratie (mGBA) moet worden voortgezet. Dat is de uitkomst van een overleg tussen staatssecretaris Bijleveld van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, de Vereniging van Nederlandse Gemeenten en de Nederlandse Vereniging voor Burgerzaken.
Het programma mGBA moet twee onderdelen realiseren ter vervanging van de huidige generatie GBA-systemen. Het gaat om een centraal deel van waaruit de gegevensverstrekking plaatsvindt (GBA-Verstrekkingen, GBA-V). Inmiddels is de eerste versie van het verstrekkingensysteem, GBA-V Online, die online bevraging van de GBA-gegevens mogelijk maakt, bijna af. In 2009 moet dit systeem geheel zijn opgeleverd.
Decentraal
De ontwikkeling van het tweede deel werd opgeschort, nadat bleek dat in de begroting voor het programma niet voldoende geld beschikbaar was. Het draait hierbij om de ontwikkeling van een burgerzakensysteem (BurgerZakenSysteem-Kern, BSZ-K). Na overleg tussen staatssecretaris Bijleveld van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, de Vereniging van Nederlandse Gemeenten en de Nederlandse Vereniging voor Burgerzaken is besloten toch door te gaan met BSZ-K. De partijen hebben als intentie uitgesproken dat de rijksoverheid zorgt voor de kern van een burgerzakensysteem. Die wordt aan alle gemeenten ter beschikking gesteld voor het verzamelen en beheren van de persoonsgegevens van alle burgers in Nederland. De gemeenten zorgen zelf voor de inpassing van deze kern in hun werkprocessen.
Het bij de gemeenten installeren van zo'n burgerzakensysteem-kern heeft diverse voordelen, vinden de betrokken partijen. De betrouwbaarheid van de GBA-gegevens kan bij alle gemeenten op dezelfde wijze worden gecheckt, waardoor de kwaliteit van die data omhoog gaat. Daarnaast zijn veranderingen in de systematiek van persoonsgegevens snel en tegen lagere kosten door te voeren.
Geen dubbelingen
Er komt nog wel een toets om de precieze verdeling van verantwoordelijkheden en financiën te bepalen. Als daarover duidelijkheid is kan het programma worden hervat. De modernisering dient ervoor te zorgen dat overheidsorganisaties straks direct over alle actuele burgerzakeninformatie beschikken. Dit vereist ook dat de gemeenten met beter ingerichte persoonslijsten gaan werken. Eén van de verbeteringen is het niet langer opnemen van persoonsinformatie over kinderen op de persoonslijsten van de ouders, waardoor in het huidige stelsel onvermijdelijk dubbelingen ontstaan die een eigen leven gaan leiden. In het nieuwe ontwerp wordt gewerkt met eenduidige verwijzingen. De gemeenten moeten hun werkprocessen aanpassen aan de nieuwe opzet van de persoonslijsten. Daardoor ontstaat uiteindelijk een vernieuwd burgerzakensysteem.
De constatering van de noodzaak voor modernisering van de bevolkingsadministratie stamt al uit 2000. Het project liep recentelijk bijna spaak, nadat twee onderzoeksrapporten een opeenstapeling van missers bij invoering van het programma mGBA beschreven. Belangrijke kritiek is het gebrek aan regie en het buitensluiten van marktpartijen.