LinkedIn lanceert ‘Company Pages’, die een flinke verlevendiging betekenen van dit zakelijke sociaal net. Per organisatie zijn boeiende data voorhanden gemaakt vanuit de individuele profielen en wijzigingen daarin.
LinkedIn is geslaagd als grootste sociale zakennet, maar ontmoet ook kritiek dat het effect van het net wordt overdreven en, bovenal, dat het saai is. Bovendien kampen sociale netten alle met het probleem dat ze moeite hebben om boeiend en relevant te blijven na verloop van tijd.
LinkedIn heeft de afgelopen maanden enkele veranderingen ondergaan met een vernieuwde homepage en foto’s. De nu gelanceerde dienst zal leiden tot een nieuwe toeloop van nieuwsgierigen. LinkedIn lanceert uitgebreide ‘Company Pages’.
Dit zijn profielpagina’s van met informatie geaggregeerd vanuit het LinkedIn netwerk en aangevuld met informatie van BusinessWeek. In totaal staan er 160.000 profielen. Daaronder bevindt zich een flink aantal Nederlandse bedrijven. De organisaties zijn nog niet per land en/of beurs gegroepeerd. Ook krijg je bij een bedrijfsnaam niet direct alle personen die er werken te zien.
De eerste index toonde louter een paar Amerikaanse bedrijven. Maar nu staat er veel meer. Na het inloggen is bijvoorbeeld veel te zien in het profiel van Endemol.
Om te beginnen welke werknemers zich op twee en drie stappen van je eigen profiel bevinden – de eerste stap is die binnen je eigen net.
Ook biedt het profiel rijtjes van recente nieuwe werknemers bij dat bedrijf en van de promoties binnen de organisatie. Plus de ‘popie-jopies’, de verzamelaars van veel relaties. Bij Endemol hebben baas Aat Schouwenaar en jurist Boudewijn Beusmans de meeste vriendjes verzameld. De betekenis hiervan kan ieder zelf bepalen.
Bovendien is aangegeven van welke ondernemingen dit bedrijf met name personeel binnenkrijgt en anderzijds naar welke organisaties vertrekkende werknemers vooral gaan. Zo is zichtbaar dat personeel van Endemol voorheen het meest bij de Tros werkzaam was, maar ook bij Sony, AOL en de adviesbureaus PwC en Enst & Young emplooi vond. Na Endemol vinden ze werk bij Eyeworks, SBS, 2WayTraffic, IdtV en RTL.
En met welke bedrijven bestaan de meeste verbindingen tussen individuele profielen? In dit geval met Endemol Gaming, Xie Entertainment (beide deelnemingen) en weer (concurrent) IdtV en ook CCCP.
Maar ook staat er aardige statistiek in het profiel zoals het percentage vrouwen (voor Endemol55 procent!) en opleidingen waarvandaan werknemers komen. In dit geval zijn dat voor Endemol de universiteiten van Amsterdam, Utrecht, Rotterdam en Groningen.
Ook staan er de regio’s/plaatsen opgesomd waar de meeste werknemers zijn gestationeerd. Voor Endemol wordt Aalsmeer dan bij Amsterdam gerekend en Hilversum bij Almere. Ook Londen staat ertussen. Tevens is er een rijtje van beroepen dat het meeste voorkomt bij de organisatie; bij Endemol is dat ‘producer’ (14 procent).
Links biedt het bedrijfsprofiel naar het profiel bij BusinessWeek. Er zullen meer links met externe informatie volgen in de toekomst.
Vanuit de individuele LinkedIn profielen kun je klikken naar de bedrijfsprofielen. In de index en zoekdienst van LinkedIn hadden de bedrijfsprofielen zojuist nog geen plek gekregen.
CRN-lezers kunnen gaan snuffelen in de bedrijfsprofielen. Dat kan vooral van grote organisaties boeiend zijn, zoals met het profiel van KPN.