Labels zijn in de loop der jaren een wezenlijk onderdeel geworden van het bedrijfsproces. Tien jaar geleden werd een label puur als informatiedrager gezien. Vandaag de dag is een label vaak veel meer. Bedrijven in de printsector merken dan ook dat labels een steeds groter deel van de totale omzet vormen. Zebra Technologies, internationaal leverancier van on-demand print- en automatische identificatieoplossingen, ziet in de markt dat het label steeds meer een verkooptool wordt en verwacht dat deze ontwikkeling zich de komende jaren voort gaat zetten.
Labeling heeft in de loop der tijd een enorme ontwikkeling doorgemaakt. Zo was het eerst puur in gebruik als informatiedrager en levert het tegenwoordig veel meer toegevoegde waarde. In de supermarkt kan een label op een positieve manier de aandacht van een klant trekken. Zodra een label gebruikt wordt om de consument informatie te verschaffen, wordt het uiterlijk belangrijk. Natuurlijk moet de informatie goed leesbaar zijn en weergeven wat de klant van het product moet weten. Daarnaast kan een afwijkende vorm, een mooie materiaalsoort en het gebruik van kleur in het label een positief effect hebben op de aantrekkingskracht van een product wat de verkoop ten goede komt.
Steeds meer aandacht wordt er besteed aan de eisen die gesteld worden aan een label. Het maakt veel verschil of een label toegepast wordt in bijvoorbeeld een supermarktomgeving of op stalen balken die in de bouw worden gebruikt. De materiaalkeuze is hierbij zeer bepalend. Ook aan de lijmlaag van het label moet aandacht worden besteed. Moet het label permanent klevend zijn of moet het eenvoudig te verwijderen zijn? Moet het bestand zijn tegen extreme temperaturen zoals in een koelcel? En op wat voor soort materiaal moet het label bevestigd worden? Rubber? Hout? Papier?
Zebra Technologies heeft inmiddels diverse productielocaties van labels in Nederland, de UK en Polen. De machines op deze locaties produceren continu labels zodat deze altijd op voorraad zijn. Mikel van Urk, regional sales manager Benelux bij Zebra Technologies: "Door ons brede assortiment van labels in diverse formaten en vele soorten materialen zijn wij altijd in staat om snel en efficiënt labels uit voorraad te leveren."
Zebra hecht veel waarde aan de contacten met haar afnemers. Labeling wordt steeds meer maatwerk en daarom is het belangrijk om in contact te blijven met afnemers om hun wensen te leren kennen. Mikel van Urk: "Zo leveren wij de labels niet alleen in grote hoeveelheden, het is juist ook mogelijk kleinere aantallen te leveren."