De viral ‘Hummer van zaak’ (www.hummervandezaak.nl), waarin rapper Han tevergeefs een baan en een Hummer van de zaak bij Human Inference probeert los te peuteren, heeft ruim drieduizend bezoekers in drie weken getrokken en vijf serieuze kandidaten opgeleverd.
Het aantal bezoekers van de Human Inference vacaturepagina was tijdens de actieperiode ruim acht keer zo hoog als normaal in eenzelfde periode. De kosten voor de virale actie waren gelijk aan wat een recruiter normaal gesproken krijgt voor het aanleveren van één kandidaat. Volgens een tevreden CEO Hugo Verwijs is er echter geen sprake van een definitief afscheid van recruiters en vacaturesites.
Hugo Verwijs, CEO van Human Inference over het resultaat van de actie: "Bij Human Inference zijn we voortdurend op zoek naar de juist mix van middelen om geschikte medewerkers te vinden. Deze viral is onderdeel van die zoektocht. Uiteraard zijn we zeer tevreden met het resultaat van de actie. De viral leverde vijf serieuze kandidaten op, maar is bovendien ook door klanten, relaties en partners positief ontvangen. Ondanks het succes van de viral blijven we in de toekomst gewoon de traditionele kanalen gebruiken, maar ik sluit niet uit dat we in de loop van dit jaar nogmaals met een ludieke wervingscampagne komen."
Human Inference, Europees marktleider op het gebied van datakwaliteitsoplossingen, zette als eerste in Nederland een virale documentaire in bij zijn zoektocht naar IT talent. In de viral wordt aan de hand van een sollicitatiegesprek met een wel zeer ongebruikelijke kandidaat kort uiteengezet wat het bedrijf doet. Rapper Ber, bekend van mijnhummer.nl, speelt de sollicitant en CEO Hugo Verwijs speelt zichzelf. De documentaire is nog steeds op www.hummervandezaak.nl te bewonderen. Inmiddels zijn ook een Duitse en een Engelse versie uitgebracht.
De viral is niet alleen een succes wat het aantal nieuwe kandidaten betreft. De bijzondere manier van arbeidsmarktcommunicatie heeft ook een positief effect op het imago en de naamsbekendheid van Human Inference. Marketing en Communicatie Manager Hans Dill hierover: "Uit de reactie die wij van zowel bestaande als nieuwe relaties ontvingen, blijkt dat men de eigentijdse manier van personeel werven zeer waardeert. Een enkele klant vond zelfs dat we Han en Ber in dienst moesten nemen. Ik ben verheugd dat we met dit initiatief ook het werk van de HRM afdeling verlicht hebben doordat de naamsbekendheid van Human Inference onder de doelgroep die wij willen bereiken sterk is toegenomen."