SpicyLemon, beveiligingsspecialist en distributeur van onder andere de ESET-producten, heeft de CompetenceClub opgericht. De club heeft als doel het ondersteunen van resellers van beveiligingsproducten door kennisdeling, training en mogelijkheden tot (informeel) netwerken.
SpicyLemon wil zijn resellers niet alleen informeren over de nieuwste producten, maar hen vooral ook kennis bijbrengen over algemene ontwikkelingen in de beveiligingsmarkt en hoe daarmee om te gaan. Het bedrijf richt zich binnen de CompetenceClub met name op het verbeteren van het oplossingsgericht denken van de deelnemers. Nienke Ryan, product- en strategiemanager van SpicyLemon: "Bij de verkoop leggen we meestal de nadruk op alle eigenschappen van een bepaald product, en gebruiken we die als goede redenen voor de aanschaf. Vaak bieden een paar van die eigenschappen ook daadwerkelijk een antwoord op de vraag, maar dan wordt er dus vanuit het product gedacht. Dat willen we omdraaien. We willen meer nadruk leggen op het specifieke probleem en daar een oplossing op maat tegenover zetten. Wat voor product daar dan ook voor nodig is. De CompetenceClub is gericht op het bieden van de kennis en kunde die daarvoor nodig is."
Kennisdelen en informeel netwerken
De deelnemers van de CompetenceClub komen een aantal keer per jaar bij elkaar om informatie en training te ontvangen. Dit is eveneens een gelegenheid tot kennisdeling en te netwerken met andere deelnemers en aanwezige experts. De bijeenkomsten worden bovendien nog aantrekkelijker gemaakt door de aanwezigheid van een animerende gast, zoals een cabaretier. Buiten de bijeenkomsten om worden de leden via de website van SpicyLemon en nieuwsbrieven op de hoogte gehouden. "De CompetenceClub vind ik een opmerkelijk en leuk initiatief. Behalve inhoudelijk geeft het ook meer binding met de leverancier. Er gaat een pro-actieve houding vanuit die ik zeer waardeer", aldus Emile de Grund, directeur van Advanced Headspace Computer Consultancy, reseller van SpicyLemon.