De centrale ondernemingsraad van Atos Origin deelt de bezorgdheid van de vakbonden en heeft begrip voor het ultimatum dat ze het bedrijf stelden. Toch treedt de raad op de achtergrond. “Er is een grote groep werknemers die wél tevreden is met het loonbod van hun werkgever.”
De centrale ondernemingsraad (COR) van Atos Origin heeft er 'volkomen begrip voor' dat de vakbonden de automatiseerder een ultimatum stellen. "Maar het zou ongepast zijn als wij er zelf een zouden stellen", zegt Wim Lucassen, voorzitter van de COR bij de automatiseerder. De bonden gaven op maandag 17 maart de werkgever tot uiterlijk dinsdagmiddag 25 maart de tijd om in te gaan op hun cao-eisen. Eerder overleg was vastgelopen.
De COR heeft hetzelfde doel als de bonden voor ogen, maar volgt liever een ander traject. De organisatie treedt minder op de voorgrond. Lucassen: "Toen de vakbonden en de medewerkers het loonbod van het bestuur afwezen, hebben we als ondernemingsraad besloten meer op de achtergrond te treden."
Bezorgdheid
De voorzitter deelt wel de grote bezorgdheid van de vakbonden, nu het cao-overleg muurvast zit. "We hebben onze bezorgdheid bij de werkgever neergelegd en vragen om creatieve oplossingen." Vertegenwoordigers van de COR bespreken het onderwerp cao inmiddels niet meer rechtstreeks met het bestuur van de automatiseerder.
Onder de recente Computable-berichten over de cao bij de automatiseerder staan veel reacties van ontevreden medewerkers van Atos Origin. "Er is inderdaad een grote groep medewerkers met een beoordeling 'Goed' die ontevreden is. Maar er is toch een grote groep die wel tevreden is", nuanceert Lucassen. De bonden vinden dat iedereen met een beoordeling 'Goed' 3,5 procent loon er bij moeten krijgen, iets waar de werkgever niet aan wil.
Verslechterde sfeer
Dat de sfeer binnen het bedrijf door de moeizame cao-onderhandelingen is verslechterd, valt volgens Lucassen ook wel mee. De centrale ondernemingsraad vertegenwoordigt vier kleinere ondernemingsraden en alle ruim negenduizend personeelsleden.
Het is Lucassen onbekend wat de vakbonden zullen doen als het bestuur van Atos Origin geen gehoor geeft aan het gestelde ultimatum. Hij verwacht eerst 'gematigde acties' en pas veel later hardere actie. "In ieder geval zal de COR geen enkele actie actief promoten", aldus de voorzitter. Zijn organisatie heeft bij het bestuur ook de bezorgdheid geuit over het feit dat eventuele acties niet alleen de automatiseerder maar ook klantorganisaties kunnen treffen. Of de werkgever zich van dit risico bewust is, weet Lucassen niet.
Beweging
Geen van de bij het cao-overleg betrokkenen partijen hoopt echter dat het tot acties komt. Hoewel voorzitter Lucassen zich niet kan voorstellen dat Atos Origin de eisen van de vakbonden volledig zal accepteren, hoopt hij 'dat de werkgever zich uit financieel oogpunt zo zal bewegen dat de partijen weer om tafel gaan zitten.'
Moeizame onderhandelingen De bonden gingen hier echter niet mee akkoord en eisen een structurele vaste loonsverhoging van 3,5 procent voor alle goed functionerende medewerkers. Ook willen ze dat in de cao zowel primaire als secundaire arbeidsvoorwaarden worden vastgelegd en dat het huidige beloningssysteem onder de loep wordt genomen. Daarop brak het bestuur van Atos Origin de onderhandelingen af. De automatiseerder wilde begin maart, na een 'voorultimatum', weer om de tafel onder de voorwaarde dat er niet meer over de salarissen wordt onderhandeld. Hierop stelden de bonden het huidige ultimatum dat afloopt op dinsdagmiddag 25 maart. |
Het zal best zijn dat er een groep is die tevreden is. Ik persoonlijk heb niet eens gekeken wat mijn verhoging is. Daar gaat het ook niet om. Als je goed presterende werknemers op een niveau onder de inflatiecorrectie zet laat je die mensen interen terwijl ze recht hebben op een goede verhoging. Dat is asociaal en daarom sta ik zij aan zij met mijn collega’s.
De willekeur over beloningen moet verdwijnen maaar bovenal moet er gewoon een rechtvaardige beloning komen. De sfeer bij de slecht presterende maar prima verdienende consultants zal inderdaad nog wel jolig zijn. Hier worden de doorzichtige onderhandelingsstrategie en propaganda van de directie heel wat grimmiger ontvangen.
@A-Tosser.
Aangezien wij (gelukkig) geen periodieken en automatische prijscompensatie kennen kan het inderdaad zo zijn dat je minder dan inflatiecorrectie krijgt.
Meestal zullen dit mensen zijn die boven het normbedrag van hun skill level verdienen. Alleen wanneer je een skill level omhoog gaat kun je dan meer gaan verdienen. Dit is de enige manier om jezelf (als bedrijf en zelfs als medewerker) niet uit de markt te prijzen.
Voor detacheringsfuncties is het heel simpel. Hoger tarief zou ook een hoger salaris moeten betekenen.
Het probleem is dat we een beursgenoteerde multinational zijn en dat het altijd wel slecht gaat in een bepaalde regio.
Hoewel bijna de helft van de totale winst van AO uit Nederland komt en de marges hier heel behoorlijk zijn, blijft de stijging van het salaris beperkt.
Maar ja, dat weet je als je voor zo’n bedrijf werkt. Je kunt ook een andere werkgever zoeken.
Laat dat MEER verdienen als je een skill level omhoog gaat maar zitten. Twee jaar lang ben ik een skill level omhoog gegaan waarvoor ik niets in de plaats heb gezien. M.a.w. in de tussentijd zit ik 20% van m’n referentiepunt. Hierna wordt je beoordeeld naar ’t skill level waar je op werkt en krijg je dus een beoordeling “goed” en een schamele 2-3% erbij, m.a.w. die 20% haal je dus nooit meer in.
Is dit rechtvaardig?
Wat een gezeur allemaal zeg, de enige die er structureel IEDER jaar op vooruit gaat is Wilbert K. Zijn aanvangssalaris was medio 2001 ongeveer 300.000, drie jaar later al 1 miljoen, en weer 3 jaar later 2.016.781 euro (Bron: jaarverslag 2007, pagina 154 op http://www.atosorigin.com)