De meerwaarde van telemedicine – zorg op afstand door middel van ict – blijft voor zorgverleners en patiënten onduidelijk. Dat blijkt uit een peiling van de Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie (Npcf). Deze organisatie presenteerde de resultaten tijdens de opening van de vakbeurs Zorg & ICT.
Iris van Bennekom, vertrekkend directeur van de Npcf, zei tijdens de opening van vakbeurs Zorg & ICT in de Utrechtse Jaarbeurs nog nauwelijks praktijkvoorbeelden van telemedicine tegen te komen. De meerwaarde ervan blijft voor zorgverleners en patiënten onduidelijk. Dit blijkt uit een peiling die de federatie hield onder ruim driehonderd zorginstellingen en patiënten(organisaties).
Van Bennekom wees erop dat patiënten (of in haar bewoordingen ‘klanten’) te weinig worden betrokken bij telemedicine-projecten. Ook constateerde zij dat er een kloof bestaat tussen de ict-leveranciers en de zorginstanties/consumenten die ‘zorg op afstand’-toepassingen moeten afnemen. "Het Npcf krijgt veel leveranciers op bezoek die prachtige projecten, halffabrikaten en producten presenteren, waar naderhand nooit meer iets van wordt gehoord. Onbekend maakt onbemind, dus daar zal iets aan gedaan moeten worden. Vooral omdat er onder zorgverleners en patiënten nog altijd weerstand bestaat tegen virtuele zorgtoepassingen. "
Telemedicine
Telemedicine wordt gezien als een middel om het zelfmanagement van instellingen en patiënten te vergroten, de (personeels)kosten van zorg te verlagen en preventie te vergemakkelijken. Volgens Van Bennekom moeten nog allerlei barrières in de sfeer van wet- en regelgeving en financiering worden geslecht eer telemedici uitgroeit tot een nuttig instrument. Daarnaast moet er een structureel contact op gang komen tussen instellingen, ict-leverancier en patiëntenorganisaties om het zorgaanbod beter af te stemmen op de vraag naar zorg op afstand. "Betrek patiënten bij de ontwikkeling van telemedicineprojecten en meet resultaten.