Onderzoeksbureau Gartner voorspelt dat de markt voor hosted e-mail op het punt staat explosief te gaan groeien. Deze nieuwe vorm van e-mailbeheer wordt de komende jaren bij alle soorten bedrijven doorgevoerd, van extreem klein tot extreem groot.
Hosted e-mail heeft de toekomst, dat beweert althans onderzoeksbureau Gartner. Tot 2012 zal deze markt explosief in omvang gaan toenemen en in het kielzog zullen bedrijven ook andere diensten van buiten de deur naar binnen gaan halen. Gartner meent dat de belangrijkste redenen voor deze marktverandering de opkomst van cloudcomputing en de opkomst van nieuwe aanbieders zijn. Gartner meent dat de opkomst van hosted modellen ict-architecturen de komende tien jaar drastisch zullen veranderen en e-mail zal de aanstichter van deze verandering zijn.
Kosten drastisch omlaag
"Na een decennium van relatieve stilstand wordt een markt, die gedomineerd werd door vooral kleine spelers, door elkaar gehusseld doordat de grootste ict-bedrijven toetreden en agressief met elkaar gaan concurreren", aldus Matt Cain, research vice president bij Gartner. "Door de omvang van partijen als Microsoft, Yahoo en Google, met hun honderden miljoenen gebruikers, zullen bedrijven hun kosten voor e-mail drastisch omlaag zien gaan."
Gartner voorspelt dat rond 2012 door de opkomst van hosting-bedrijven organisaties enorm gaan besparen op hun algemene e-mail en hun agendabeheer. Het onderzoeksbureau meent zelfs dat het bedrag van 10 dollar per gebruiker per maand, dat momenteel de standaard is, omlaag zal gaan naar 2 dollar per gebruiker per maand.
Meer opslag
Maar e-mailbeheer is niet het enige dat in een hosting-vorm zijn intrede gaat maken, ook de opslag van al het e-mailverkeer zal als hosted dienst gaan worden aangeboden. Cain: "De meeste organisaties houden de capaciteit van mailboxen op 200 MB en lokale opslag wordt oogluikend toegestaan om in de toenemende vraag naar meer storage te voorzien. Bedrijven willen echter van dergelijke lokale opslag af en zullen zich meer aangetrokken gaan voelen naar kosteneffectievere hosting-modellen. Die bieden namelijk al bij aanvang 1 GB storage."
De opkomst van hosted e-mail gaat beginnen bij de kleinere bedrijven, waarna de middelgrote organisaties volgens Gartner zullen volgen om uiteindelijk in 2012 ook organisaties te bereiken die over meer dan 50.000 werkplekken beschikken. "Hosted omgevingen zijn momenteel interessanter voor kleine organisaties omdat zij per werkplek meer willen betalen voor e-maildiensten en minder eisen stellen aan de functionaliteiten", aldus Cain. "Voor grotere organisaties geldt het omgekeerde. Zij hebben al lagere operationele kosten en hebben meer behoefte aan aanvullende e-maildiensten zoals compliance en disaster recovery."
In mijn optiek gaat het om applicatie integratie, m.a.w, hosted e-mail als point solution maakt in grotere organisaties niet zoveel kans, wel echter als het samen gaat met een suite van KA en communicatie functionaliteit. Google heeft het begrepen en is hard op weg het Bill Gates monopolie te doorbreken. Het wachten is op een overtuigend antwoord uit Redmond.
@Freddie van Rijswijk
Peer 2 peer e-mail lijkt me kansloos en een stap terug in de tijd. Centrale opslag in de cloud zorgt ervoor dat je je geen zorgen hoeft te maken over de opslag en backup van je e-mail welke je overal en met elk device kan benaderen.
Voor de zakelijke markt is peer 2 peer e-mail al helemaal geen optie. In veel landen en bedrijfstakken moet de e-mail gedurende een bepaalde periode bewaard worden en moet men in het archief kunnen terugzoeken. Ook is de IT afdeling verantwoordelijk voor de beschikbaarheid van de data, als de data decentraal verspreid is gaat dat niet werken.
@Jan-Thijs de Feijter
Het antwoord van Microsoft op Google Apps is Office 365. Dit is BPOS/live@edu gebaseerd op wave 14 producten gecombineerd met Office Web Apps en/of Office 2010 Professional Plus welke per maand betaald/geactiveerd kunnen worden.