De komende drie jaar groeit Yahoo’s omzet met 60 procent en de kasstroom verdubbelt. Met die projectie voor de financiële markt probeert Yahoo het Microsoft-bod af te weren of op zijn minst de overnameprijs omhoog te praten.
Het lijkt er op dat Yahoo alle registers open trekt om het overnamebod van Microsoft in waarde te bagatelliseren. Sinds Microsoft begin februari een bod van 45 miljard dollar deed, probeert Yahoo dat proces te ondermijnen.
Uit het geruchtencircuit viel eerder al op te tekenen dat Yahoo samenwerking zocht met uitgever Time Warner en ook met Google zou zijn gesproken over de wijze waarop Yahoo de overnameplannen zou kunnen blokkeren. Aangezien het om een vijandig bod gaat, is het laatste woord aan de aandelhouders van Yahoo en niet aan de leiding.
Vanmiddag maakte de leiding van Yahoo weer een manoeuvre om Microsoft buiten de deur te houden, of op zijn minst de overnameprijs omhoog te krijgen.
De overnameprooi publiceerde zijn financiële verwachtingen tot en met het jaar 2010. Daaruit spreekt dat Yahoo de omzet tussen 2007 en 2010 van 5 miljard naar 8,8 miljard dollar ziet stijgen en de operationele kasstroom van 2 naar 3,7 miljard dollar.
Deze financiële gegevens gekoppeld aan Yahoo’s sterke positie op de Aziatische en de mobiele markt betekenen, volgens bestuursvoorzitter Jerry Yang, dat Microsofts bod te laag is.
"Microsofts bod is een substantiële onderwaardering van Yahoo", valt te lezen in een presentatie (download .PDF)
Een marktkenner rekent voor dat Yahoo zijn bedrijf nu waardeert op tussen de 40 en 50 dollar per aandeel. Yahoo stelt dat Microsoft het aandeel bij de huidige marktomstandigheden waardeert op 28,79 dollar.
Microsoft probeert Yahoo over te nemen om een stevige aanwezigheid te kopen op de online dienstenmarkt en meer in het bijzonder de online zoek- en advertentiemarkt. Microsoft slaagt er ondanks zijn diepe broekzakken niet in hier een belangrijke internationale speler te worden.