GovUnited gunt de GU-1/ANDEZ-3 aanbesteding voorlopig aan Logica. De definitieve gunning van deze opdracht voor een gemeentelijke front- en middoffice-oplossing op basis van ‘software as a service’ vindt naar verwachting in april plaats.
GovUnited gunt de GU-1/ANDEZ-3 aanbesteding voorlopig aan Logica. De afvallers zijn Inter Access en Unisys. Eerder was Ordina al afgevallen, terwijl Centric een tevergeefse poging deed de aanbesteding door de rechter laten verbieden. De aanbesteding moet leiden tot één gemeenschappelijke dienstverleningsoplossing voor alle zeventig gemeenten die deelnemen aan GovUnited. Volgens GovUnited is Andez-3 de eerste grootschalige ‘software as a service’- (SaaS) oplossing voor gemeenten. De gekozen oplossing is gebaseerd op open standaarden. Hoewel het bestek geen voorkeur uitsprak voor open source, maakt de oplossing van Logica gebruik van open source- onderdelen.
Samenwerking
GovUnited is een programma onder de Stichting Ictu en vervult een strategische inkoopfunctie voor zijn zeventig deelnemende gemeenten. Het doel van het programma is om de implementatie van de elektronische dienstverlening bij de leden te versnellen door de inkoop van gemeenschappelijke ict-voorzieningen. Zij werkt daarin nauw samen met Egem, een Ictu-programma dat gemeenten helpt met referentiemodellen en standaarden bij het invoeren van elektronsiche diensten.
Voortborduren
Eind augustus 2007 startte GovUnited met de Europese aanbesteding GU-1/ANDEZ-3. Deze aanbesteding van een ‘front- en midoffice’-oplossing is de derde aanbesteding die voortborduurt op de gemeenschappelijke Andez-formule van Egem. Volgens GovUnited leidt Andez-3 voor de deelnemers tot financiële voordelen, verdergaande standaardisatie en snellere implementatie. Gemeenten kunnen zich op hun dienstverlening concentreren omdat de zorg voor de implementatie, integratie en het onderhoud van de technische hulpmiddelen is uitbesteed, aldus het Ictu-programma.
E-diensten
Straks beschikken de deelnemende gemeenten over de benodigde functionaliteit voor het aanbieden en afhandelen van elektronische diensten, waaronder complexe producten zoals de omgevings- en de horecavergunning. De functionaliteit bestaat onder meer uit een content managementsysteem, een producten- en dienstencatalogus, webintake (e-formulieren), document- en recordmanagement, klantcontactregistratie, geo-informatie, een broker en adapters voor koppeling van de verschillende componenten aan bestaande (backoffice-) applicaties. De genoemde diensten zijn straks zowel via het web beschikbaar, als aan de balie en via de telefoon.