Voor veel bedrijven vormen de kosten van ict een barrière bij investeringen in mobiele dataoplossingen, terwijl die technologie vaak van groot belang is. Ook de complexiteit van beheer en het ontbreken van een goede business case levert problemen op.
De kosten van ict vormen voor ondernemingen vaak een grote belemmering bij de investering in mobiele informatietechnologie, blijkt uit onderzoek van Marqit. Beslissers worstelen met de vraag hoe ze met de ict-kosten moeten omgaan bij dergelijke projecten. Ze beseffen echter wel dat mobiele dataoplossingen van groot belang zijn voor het succes van het optimaliseren van bedrijfsprocessen. Zo kunnen bedrijven door ‘mobility‘ voldoen aan de eisen die worden gesteld aan een economie die 24 uur per dag, zeven dagen per week draait.
Ook de complexiteit van beheer en het ontbreken van een goede business case zijn belangrijke punten waarop de beslissing om te investeren in mobiele dataoplossingen kan spaaklopen.
Verantwoorde keuze
Directeuren en inkopers hebben moeite met het maken van een verantwoorde keuze uit de verschillende beschikbare mobiele ict-oplossingen. De belangrijkste reden hiervoor is, volgens de onderzoekers, de dynamische ontwikkeling van processen en structuren voor mobiele oplossingen.
Bovendien wordt de technologie veelal ingezet om bestaande processen te verbeteren, waardoor niet alle voordelen kunnen worden uitgedrukt in opbrengsten. Zo kunnen buitenmedewerkers met actuele informatie beter inspelen op de behoefte van de klant en zo een opdracht sneller binnenhalen. "Vaak ontbreekt het hen aan een goede businesscase ter onderbouwing van hun investeringsbeslissing", vertelt Martijn Roseboom van Marqit.
Ict vaak ondergeschikt
Zijn collega Danny Frietman vervolgt: "Hoewel ict-processen direct verband houden met organisatiekritische informatie- en bedrijfsprocessen, constateren we elke keer weer dat het onderwerp ict vaak een ondergeschikte rol speelt tijdens het oriëntatie- en selectieproces." Hij zegt dat hierdoor zowel de technische wensen als die van de eindgebruiker onvoldoende aandacht krijgt. "Daardoor vormen ze vaak in een later stadium een oorzaak van problemen in het gebruik door de medewerkers in het veld en het beheer binnen de organisatie."