Slechts een op de vier cio’s vindt dat hun ict-afdeling bijdraagt aan innovatie in het bedrijf. Technologie en gebruikers ontwikkelen zich sterk, maar ict-afdelingen blijven langs de zijlijn staat, aldus onderzoekers van Capgemini.
Terwijl chief operations officers (cio’s) veel waarde hechten aan de inzet van ict bij het realiseren van bedrijfsinnovatie, vindt maar een kwart dat hun ict-afdeling de innovatie daadwerkelijk bevordert. Dat blijkt uit onderzoek van adviesbureau Capgemini.
Het onderzoek laat zien dat zowel technologie als gebruikers zich sterk ontwikkelen en dat het risico bestaat dat ict-afdelingen niet met deze ontwikkeling meegroeien. De onderzoekers pleiten ervoor dat cio’s worden betrokken bij bedrijfsinnovatie, ‘met een nieuwe kijk op governance en processen en vanuit een vernieuwde denkwijze’. Tot dusver beperken cio’s zich voornamelijk tot het aansturen van activiteiten die de kern van ict-afdelingen vormen.
Balans vinden
"Voor cio’s is het een voorturende uitdaging om de balans te vinden tussen kostenbeheersing en continuïteit, en tegelijkertijd concurrentievoordeel te realiseren", vertelt Eric Monnoyer van Capgemini Consulting. "Net als het streven naar innovatie staat dit bovenaan onze agenda." Volgens hem is het een uitgelezen kans voor cio’s om met behulp van de ict-afdeling bedrijfstransformatie te bereiken.
Capgemini identificeerde achttien ‘topinnovators’, bedrijven waarbij innovatie een prioriteit is en de ict-afdeling een hoofdrol speelt. In 77 procent van deze organisaties was de ict opgenomen in het bedrijfsmanagement, terwijl het onderzoek een gemiddelde van slechts 39 procent toont. In 94 procent van de topinnovators heerst een effectieve relatie tussen ict en bedrijf. Dat blijft gemiddeld steken op 67 procent. In 83 procent van de topbedrijven is een optimale levering van fundamentele ict-diensten. Het gemiddelde van alle onderzochte bedrijven is 56 procent.
CIO rapporteert aan CEO of COO
Een opmerkelijke uitkomst van het onderzoek is dat de cio in de best presterende ondernemingen veel vaker rapporteert aan de ceo of coo dan aan de cfo. Dat gebeurt in driekwart van de gevallen, terwijl het gemiddelde slechts 53 procent is. Ceo staat voor chief executive officer, coo voor chief operations officer en cfo voor chief financial officer.
Maar liefst 88 procent van de cio’s die werkzaam zijn in de topinnovators, ziet zich als zakelijke partner in plaats van leverancier. Als gekeken wordt naar alle onderzochte bedrijven, blijkt dat slechts 40 procent van de cio’s zich als zakelijke partner ziet.
Uitdaging
De cio’s is ook gevraagd naar de belangrijkste innovatie-uitdagingen. Meer dan de helft van hen (52 procent) noemt operationele zaken die op korte termijn spelen. Andere uitdagingen zijn: onvoldoende capaciteit (37 procent), problemen met het werven van gekwalificeerd personeel (35 procent), gebrek aan bedrijfssponsoring (25 procent) en gebrekkige samenwerking tussen bedrijf en ict (24 procent).
Het kwalitatieve onderzoek van Capgemini werd eind 2007 uitgevoerd onder bijna vierhonderd cio’s van wereldwijde organisaties uit alle sectoren.