In drie fases, beginnend op 13 maart in Nederland, introduceert Fujitsu Siemens zijn nieuwe Europese partnerprogramma, Partner Select. Hiermee wil de vendor een it-kanaal neerzetten met meer deskundigheid en voor eindklanten herkenbare expertise. CRN Nederland sprak met Selma Kveim, VP Channel Business EMEA, in Brussel.
In 2002 ging de vendor serieus over op een indirecte strategie. Nu zegt Fujitsu Siemens voor 90 procent van zijn omzet afhankelijk te zijn van het partnerkanaal. Met het nieuwe programma hoopt Fujitsu Siemens zijn bestaande partnernetwerk nieuw leven in te blazen en een nieuw soort reseller te werven.
Kveim is blij met het nieuwe Fujitsu Siemens partnerprogramma. "We hebben onze partnerprogramma’s herontworpen, gestroomlijnd en waardevoller gemaakt voor diegene die ons bedrijf maakt tot wat het is: de reseller."
Het komende jaar wordt het Select Partner Programma van Fujitsu Siemens gefaseerd uitgerold in alle Europese landen. In april zijn Finland, België, Portugal en Spanje aan de beurt. De laatste uitrol vindt plaats tussen januari en april 2009, in Duitsland en Polen.
Er zijn twee partnerniveaus: Partner en Select Partner. Om Partner te worden kunnen resellers online registreren op de Fujitsu Siemens Computers Channel Partner Portal. Om Select partner te worden is certificatie vereist op Primergy servers en/of mobility-producten. Training is gratis, duurt 1 of 2 dagen en kan online of in een klasomgeving worden gevolgd. Daarna kun je door stromen naar Select Expert, door je te specialiseren in Enterprise Computing, Storage, Dynamic Data Center of Service.
Meer expertise
Volgens Kveim is het voor resellers een goede zaak dat er qua certificatie meer van ze wordt verwacht. "Het geeft vooral de kleinere resellers het nodige zelfvertrouwen naar de eindklant toe om consultaties en services daadwerkelijk in rekening te brengen." Te vaak gebeurt dit gratis. Een label van deskundigheid, zoals het Fujitsu Siemens Partner Select-label, maakt dat advies en diensten op gebied van it niet meer als vanzelfsprekend (gratis) worden ervaren, hoopt Kveim.
De vendor stelt zijn jaarlijkse Reseller Satisfaction Survey uit om de laatste fase van de uitrol van het partnerprogramma erin mee te nemen. "Normaal doen we het partner-tevredenheidsonderzoek rond maart, net voor ons nieuwe financiële jaar. Volgend jaar doen we het onderzoek net na de laatste fase van de uitrol van Partner Select, om de feedback van onze resellers mee te nemen", aldus Kveim.