Werknemers met een baan als helpdeskmedewerker doen er goed aan hun loopbaan eens onder de loep te nemen. Dat blijkt uit salarisonderzoeken van de consultants van De Breed & Partners.
Het salaris van de gemiddelde helpdeskmedewerker is het laatste jaar nauwelijks gestegen. In 2007 verdienden helpdeskmedwerkers 28.577 euro per jaar. Dat is 643 euro meer dan een jaar eerder.
De geringe salarisstijging staat in contrast met specialisten en hogeropgeleide ict’ers. "Zij zijn vorig jaar wél flink meer gaan verdienen", zegt Judith van Bokhorst van De Breed & Partners. Ze raadt helpdeskmedewerkers aan het snel hogerop te zoeken.
Extra opleiding
Een extra opleiding is dan geen overbodige luxe: er is vooral veel vraag naar hoogopgeleide ict’ers, terwijl nog geen tiende van het helpdeskpersoneel een hbo- of universitaire studie gedaan heeft. De meeste medewerkers (57%) hebben een mbo-diploma.
Het volgen van een extra opleiding moet waarschijnlijk wel op eigen kosten gebeuren. In 2006 mocht bijna de helft van de helpdeskmedewerkers op kosten van de baas bijleren. Vorig jaar is dat aantal gedaald naar iets minder dan eenderde. Ook worden minder vaak auto’s van de zaak en laptops in de arbeidsvoorwaarden opgenomen.
Helpdeskmedewerkers die nog wel een auto van hun baas krijgen, rijden meestal in een Volkswagen Polo (12%). Op de tweede en derde plek staan achtereenvolgens de Volkswagen Golf, die een jaar eerder nog op de eerste plek stond, en de Volvo C30.
Top 5 lease-auto’s helpdeskmedewerkers |
Denk dat er toch een groot verschil is met startende IT’ers die als beginfunctie helpdeskwerk gaan doen met als doel door te groeien naar beheerder, en helpdeskers die (na al jaren helpdesk/On Site Support) vooral ingezet worden door hun zeer brede ervaring en kennis.