Door groeiende populariteit van performance management ontstijgt de controle van de kwaliteitsgegevens aan de verantwoordelijkheid van it-medewerkers. Dit blijkt uit onderzoek van de Hackett Group in opdracht van Cognos en Informatica.
Performance management (PM) wordt binnen organisaties steeds meer gezien als motor om belangrijke informatie op strategisch vlak in te kunnen zetten. Het is daarom steeds belangrijker dat de kwaliteit van gegevens wordt bewaakt door de zakelijke gebruiker. Niet alleen de it-manager binnen een organisatie is verantwoordelijk voor datakwaliteit, maar de ‘business’ evengoed.
Dit komt naar voren uit een onderzoek van de Hackett Group in opdracht van Cognos en Informatica. Uit het onderzoek blijkt dat bedrijven met een PM-strategie het goed doen. In drie jaar tijd brachten de aandelen van bedrijven met een actieve PM-strategie 2,4 keer zoveel op (koersstijging plus dividend) als de aandelen van vergelijkbare bedrijven in dezelfde sector.
Eigen prestaties
Steeds meer bedrijven passen PM toe om antwoord te krijgen op drie vragen: hoe doen we het?, waarom doen we het? en wat zouden we anders moeten doen? Om een goed inzicht te krijgen in het functioneren van de organisatie bestaan verschillende soorten scorecards en dashboards om de belangrijkste prestaties te kunnen berekenen. Met behulp van rapportages en analyses krijgen organisaties met één druk op de knop inzicht in hun eigen prestaties.
De groeiende populariteit van PM brengt echter met zich mee dat bedrijven steeds meer informatie verzamelen en gebruiken. De behoefte aan goede, nuttige en betrouwbare informatie is groter dan ooit tevoren.
Inhoudelijk toezicht
Het controleren van de kwaliteit van gegevens is van oudsher een taak van de it-afdeling. Nu databases steeds groter en ingewikkelder worden, is echter de controle op datakwaliteit veranderd. Degene die de kwaliteit bewaakt moet ook begrijpen wat de gegevens betekenen, dus als het ware de ‘eigenaar’ worden. Het gaat er niet meer alleen om of komma’s op de juiste plek staan en of data niet twee keer voorkomen, maar om een inhoudelijk toezicht op datakwaliteit. Dat vereist een grondige kennis van de betekenis van gegevens. Het bewaken van de kwaliteit van data kan niet alleen meer worden overgelaten aan de it-afdeling, samenwerking met de zakelijke gebruikers (zoals sales, finance en marketing) is noodzakelijk. Daarbij zorgen it-medewerkers voor de infrastructuur en technische randvoorwaarden om databases te beheren. Het is de taak van de zakelijke gebruikers om te bepalen welke informatie nodig is en waar de gegevens voor staan.
Om de kwaliteit van data te kunnen bepalen is een goed gedefinieerde set van rekenmodules nodig. Aan de hand van berekeningen kunnen bedrijven doelstellingen bepalen voor datakwaliteit. Er worden zes dimensies van datakwaliteit onderscheiden. Een eerste belangrijke vraag is of de organisatie beschikt over alle relevante data en zijn alle gegevens op consequente wijze gestructureerd? Andere belangrijke maatstaven voor het meten van datakwaliteit zijn integriteit en duplicatie.
Platformonafhankelijk
Meer dan vroeger moeten dus medewerkers uit verschillende lagen en afdelingen van een bedrijf samenwerken om een hoge kwaliteit van databases te garanderen. Om dat te bereiken is een open, platformonafhankelijke architectuur van applicaties nodig. Alleen zo kunnen gebruikers samenwerken in gestandaardiseerde oplossingen.
Koos Bosman
Combutable BI Expert en
Manager marketing bij Cognos Nederland
en
Bert Oosterhof
Director of technology EMEA bij Informatica
BI-seminar
Onder de titel ‘Wat kan ik met BI in mijn organisatie?’ houdt Computable op 24 april 2008 een seminar over business intelligence. Meer tekst en uitleg en het volledige programma vind je elders op de website. Het seminar is gratis en direct aanmelden is mogelijk.
Onderschat de ICT’er het belang van datakwaliteit?
Business intelligence heeft weinig zin als die is gebaseerd op data van slechte kwaliteit. Maar hoe volledig, geordend en ontsluitbaar zijn de data binnen organisaties? Beantwoord de bi-vragen die Computable stelt in samenwerking met MarketCap en ontvang een samenvatting van de onderzoeksresultaten per mail.
Bert, Koos,
Kunnen jullie wat meer over dat onderzoek vertellen? Bijvoorbeeld:
– In welke landen heeft het onderzoek plaatsgevonden,
– Wanneer,
– Steekproefgrootte,
Wat waren de conclusies?
Kunnen we het onderzoek inzien?