Zoekmachines zijn prima in staat om ongestructureerde data intelligent te doorzoeken, ook binnen een organisatie. Betekent dat het einde van het datawarehouse?
Interne zoekmachines maken een goed georganiseerde datastructuur overbodig, omdat gegevens intelligent kunnen worden doorzocht. Maakt deze technologie het datawarehouse overbodig?
Computable onderzoekt in samenwerking met MarketCap hoe bekend de ict’er is met . Beantwoord daarom de bi-vragen die Computable stelt in samenwerking met MarketCap. De eindconclusies en opmerkingen die we via dit online onderzoek verzamelen publiceren we later in een bi-dossier. Ook kun je een samenvatting per mail ontvangen, die nuttig kan zijn voor de besluitvorming binnen je eigen organisatie.
Bezoek ons BI-seminar op 24 april Op 24 april organiseert Computable een seminar waarop ervaringsdeskundigen spreken over het gebruik van business intelligence binnen hun organisatie. BI moet zorgen voor een betere concurrentiepositie. Maar wat is de beste oplossing? Daarover wordt volop gediscussieerd. Sommigen vinden de standaardrapportages uit erp-software (enterprise resource planning) voldoende. BI-software is volgens hen overbodig, tenzij het om een groot bedrijf gaat. Anderen wijzen op het strategische voordeel dat wordt behaald met BI. Analyses maken onbekende verbanden zichtbaar en managementinformatie wordt gekoppeld aan een voorspellend model. De vraag die tijdens het seminar centraal staat, is: Wat levert BI op? Daarbij gaat het om return on investment. Aan de hand van praktijkcases wordt uitgelicht welke trends er spelen in de markt. Bekijk het programma en schrijf u nu in (gratis voor eindgebruikers). |
Naar mijn mening is het antwoord kort en bondig Nee. Ze hebben elkaar hard nodig. De b.i.systems met datawarehousing voorzien in de behoefte van verantwoording en regelmatige rapportage over operationele zaken en voor trendanalyses. De zoekmachines zijn bij uitstek geschikt voor adhoc informatie, tactische en strategische informatie en als aanvulling op het b.i. Zo leveren wij al jaren onze onderzoek en reporting services aan grote en kleine organisaties
Dit lijkt me wat voorbarig. Ik denk wel dat zoekmachines een grote bijdrage leveren in een datawarehouseomgeving. Maar de opgeslagen gegevens gaan vaak over transactionele informatie. Wil men historie, dan zal de backoffice aangepast moeten worden, en dit lijkt me niet logisch. Een ander punt is de datakwaliteit. Het datawarehouse zorgt natuurlijk ook voor opschoning van data. Maar een zoekmachine + datawarehouse, dat lijkt me een sterke combo om het BI te realiseren waar men zo naar streeft.
Nu niet en nooit niet.
Data opgeslagen in databases krijgen betekenis, worden informatie, wanneer mensen dat verwerken. Die informatie kan worden gedocumenteerd, maar dan moet alle contextuele informatie ook gestructureerd opgeslagen zijn.
Zomaar zoeken in tekst werkt, maar is niet betrouwbaar.
Bv Hoe maakt de zoekmachine onderscheid tussen het gemelde hartinfact van je opa en dat van jezelf? Machines zijn nog te dom om de vele ambigue wijzen van vertellen veilig te analyseren.
Inmiddels is er een Nederlandse, Europese en ISO-norm om (medische) informatie inclusief de correcte context in databases op te slaan. Intelligente zoekmachines zouden in de toekomst veel beter, veel veiliger, kunnen gaan zoeken.
Het zal duidelijk zijn: ze zoeken dan niet in platte tekst, maar in een speciale database van de volgende generatie.
Google wordt steeds actiever in de B2B-markt. Microsoft heeft een gigantisch bod gedaan op Yahoo. Hiermee biedt Microsoft naast zijn databaseplatform ook functionaliteit om ongestructureerde informatie te doorzoeken, ordenen en analyseren. Zoekmachines zullen steeds intelligenter worden en met beslissingsondersteunende algoritmes organisaties helpen om intelligente beslissingen te nemen. Hierdoor zijn geen grote datawarehouses en dure maatwerk applicaties meer nodig.
Het punt met zoeken is: wat doorzoek je? Als je vanuit een organisatie komt waarin er voor een verkoop 10 definities bestaan, en voor het op voorraad melden van een item weer 3, en voor een order weer 6 verschillende definities (afhankelijk van wie er naar kijkt en met welke pet op), dan ben ik benieuwd wat de zoekmachine als resultaat geeft als je zoekt op het aantal op voorraad staande items wat vorig jaar is geordered maar recentelijk is verkocht …
Daar een slim algoritme op zetten lijkt me eerlijk gezegd nog niet binnen het bereik van de AI te liggen, en die kennis toevoegen is, grappig genoeg, weer hetzelfde soort traject als een BI-traject. Alleen met andere tools.
Mijn idee is (zoals al eerder gezegd) dat zoekmachines een goede toevoeging aan de toolset zullen zijn, maar dan bovenop het datawarehouse.