Bill Gates’ opvolger bij Microsoft, Ray Ozzie, houdt ontwikkelaars en bedrijven voor dat hun IT-infrastructuur de komende jaren op de schop gaat. Kernonderdelen van de IT verhuizen van lokale servers naar internet, evenals de ontwikkeling en exploitatie van diensten.
De personal computer is een ding uit de jaren ’70 en ’80 dat geschikt was om hangend aan een netwerk taken te verrichten. Die rol van de computer verandert echter nu steeds meer mensen op en met het web werken. Microsoft investeert daarom in de verlenging, of verbreding, van zijn productportfolio naar het web.
Dat is de kern van het verhaal dat Ray Ozzie afgelopen weekend hield op ontwikkelaarscongres Mix ’08 (video) en in interviews met de Financial Times en weblogger Om Malik.
De opvolger van Bill Gates als Hoofd Software moest sinds zijn aanstelling drie jaar geleden nog lang wachten om echt aan de slag te gaan. Microsoft was bezig nieuwe versies van Office en Windows te schrijven.
Overnames
Ozzie had niet de capaciteit om aan de bouw van Microsofts webdiensten te beginnen. Zijn bedrijf pleegde in de tussentijd wel een aantal grote overnames van advertentiebedrijven, om de online geldmotor aan het draaien te krijgen. Immers, Google zet jaarlijks ook miljarden om met digitale advertenties. De beoogde overname van Yahoo moet Microsofts positie op de online advertentie- en webdienstenmarkt verder verstevigen.
De Microsoft-topman bouwt nu aan een IT-infrastructuur waar externe bedrijven hun diensten op kunnen ontwikkelen en hosten. De web browser is veelal het vehikel waarmee die diensten worden afgeleverd bij de gebruiker.
Aangezien veel bedrijven al op enige manier Microsoft-software gebruiken, wil de softwarebaas het web als hun verlengstuk van desktops en servers profileren. Over prijsstellingen, acqusitiestrategieën, open standaarden en ondersteuning aan de ontwikkelaarsgemeenschap deed Ozzie geen exacte uitspraken.
Online it-dienstenmarkt
Het softwarebedrijf neemt het in de online IT-dienstenmarkt op tegen slechts een paar andere grootheden met eigen immense datacentra: Amazon en Google.
De belangstelling voor digitale uitbesteding bleek vanochtend nog toen het Europese hostingbedrijf Telecity zijn jaarcijfers presenteerde. Telecity zag de omzet over 2007 met 47 procent stijgen tot 129 miljoen euro. De winst voor bijzondere lasten steeg met 112 procent tot 30 miljoen euro. De onderneming verwacht volgend kwartaal datacentra in Amsterdam en Londen in gebruik te kunnen nemen. Concurrent Rackspace opende eind vorig jaar een Nederlands verkoopkantoor, ook vanwege de groeiende vraag naar hostingdiensten.