De laatste twee beursdagen van CeBIT staan in het teken van ict-studenten en -starters. Ze kunnen werken aan hun carrière of hun kennis bijspijkeren. Maar daar heeft niet iedereen zin in.
Het CeBIT-weekend verschilt duidelijk van de doordeweekse dagen. Weinig mannen met pakken en dassen en vooral veel jongeren. Het grote aantal jonge CeBIT-bezoekers is waarschijnlijk niet alleen te danken aan het feit dat het zaterdag is. Op de voorlaatste dag van de beurs wordt veel aandacht besteed aan it-studenten en -starters.
Op de binnenplaats bij de noordelijke ingang van de beurs zitten twee hippe tienermeisjes op de rand van de fontein. Beiden met een grote zonnebril op het gezicht. Even verderop staat een groepje jongens van een jaar of achttien bier te drinken. Luid lachend slaan ze bij wijze van toost de flesjes tegen elkaar.
Ze behoren waarschijnlijk tot de bezoekers die met korting naar binnen mogen. Studenten betalen in het weekend de helft van de prijs. Eenmaal binnen, kunnen bezoekers terecht op de IT-Fitness-Campus in hal 16. Daar kunnen ze hun it-kennis testen of proberen een baan te vinden via een van de vele vacatureborden.
Carrièretips
Het is de vraag of de bezoekers daarvoor naar de beurs gekomen zijn. Timo Kottkamp in elk geval niet. “Een van mijn vrienden heeft drie toegangskaarten gekregen van zijn baas en vroeg of ik mee wilde”, legt hij uit. “Het zou leuk zijn als ik hier carrièretips kan opdoen, maar ik ben er niet speciaal naar op zoek.” Terwijl de 25-jarige beursbezoeker uit het Duitse Minden vertelt dat hij vooral komt ‘om een beetje rond te kijken’, staan zijn vrienden in de rij voor een bekertje gratis Campus-koffie. Die is populair vandaag; er staat een lange rij bij de bar.
Ook de dj van vandaag is in trek. Een tenger meisje met zwart haar laat een nummer van de Beastie Boys uit de speakers schallen. Ze houdt met één hand haar koptelefoon vast en zingt af en toe mee met de muziek. Op de houten bankjes voor het podium zitten tientallen mensen naar haar te luisteren, waaronder een groepje van zeven tieners.
Ze lijken niet geïnteresseerd in het starten van een goedbetaalde ict-loopbaan. Ze beplakken elkaar met reclamestickers die in de hal worden uitgedeeld. Wanneer daar de lol vanaf is, beginnen ze elkaar hardhandig van de bank te duwen. Ondertussen schreeuwen ze hard om zich aan elkaar verstaanbaar te maken.
Duizend functies
Ook Hans-Peter Abt, technology manager bij uitzendbureau Randstad, moet hard praten om boven het geluid van de muziek uit te komen. “We hebben vandaag duizend ict-banen te vergeven”, zegt hij. “Wie daarvoor in aanmerking wil komen, kan een inschrijfformulier aanvragen en ons zijn of haar CV toesturen. Naar aanleiding daarvan gaan we op zoek naar een passende baan.” Aan het einde van de eerste campusdag hebben ongeveer driehonderd bezoekers een inschrijfformulier ingevuld, schat Abt. Geen slechte score, vindt hij. “We verwachten niet dat we in dit weekend duizend functies gaan vullen.”
De zogeheten IT-Fitness Test is in elk geval populair. Groepjes jongeren verdringen zich rond de computers waarop bezoekers via een online quiz hun it-kennis kunnen testen.
Het groepje tieners dat zich eerder vermaakte met reclamestickers, houdt zich niet bezig met IT-Fitness. De vrienden zitten nog steeds bij het podium van de dj. Het einde van de beursdag nadert en een van de leden van het stel heeft er inmiddels genoeg van. Hij wil weg en gaat staan. “Aufstehen!”, roept hij ten teken dat zijn vrienden hetzelfde moeten doen. Het werkt niet. De rest van het groepje gaat gewoon door met het plakken van de stickers. De jongen, die Moritz blijkt te heten, vindt het mooi geweest. Hij haalt zijn schouders op en loopt weg. Dan nog maar een kop Campus-koffie halen.