Ze hebben het er maar druk mee bij Microsoft. Een jaar na de start van het ict-wervingsprogramma TalentLab worden nog steeds nieuwe dingen bedacht.
Het tekort aan ict’ers is ook Microsoft opgevallen. Daarom begon de softwarefabrikant met TalentLab, een project om ict’ers te werven voor partners. Nu, een jaar later, krijgt het programma onder andere een buitenlands vervolg.
Er blijkt vooral een tekort te zijn aan ict’ers met kennis van Microsoft Dynamics en SharePoint. Ook wordt flink gezocht naar .Net-ontwikkelaars. Het TalentLab van Microsoft werd opgestart om daar verandering in te brengen. "Er was veel vraag naar ict’ers met kennis van platformtechnologieën", vertelt Microsofts Saskia Nijs die nauw betrokken is bij de ontwikkeling van TalentLab. "Daarom wilden we voor onze partners de poel van ict-experts vergroten om ervoor te zorgen dat de partners zich niet allemaal op dezelfde ict’ers richten."
Om dat voor elkaar te krijgen, richt Microsoft zich op ict-studenten, -starters, -freelancers en -professionals. Kandidaten die via TalentLab bij een van Microsofts partners aan het werk gaan, worden binnen het bedrijf opgeleid. Die opleiding neemt een belangrijke plaats in binnen het programma. Als blijkt dat de trainingsperiode wordt uitgesteld of helemaal niet door lijkt te gaan, hangt Microsoft direct aan de telefoon. Bovendien kunnen alleen partners die de akkoord gaan met de opleidingsgarantie, deelnemen aan het programma.
Opleidingsgarantie
Door deze opzet kunnen ook ict’ers die nog niet bekend zijn met Dynamics, SharePoint of .Net een baan aannemen die betrekking heeft op die technologieën. Dat werkt, zegt Nijs, want certificaten zijn populair in Nederland. "De opleidingsgarantie die we onze kandidaten bieden dus ook."
Hoewel het project door Microsoft is gestart, werkt het bedrijf nauw samen met wervingsbureau e-people, dat de verwerking van de aanmeldingen verzorgt. Zo kunnen kandidaten zich via de website van TalentLab laten terugbellen door een medewerker van het wervingsbureau. Hoeveel sollicitanten via het wervingsprogramma een baan gevonden hebben, weet e-people niet. "We proberen het wel in de gaten te houden, maar er zijn altijd mensen die nog in de pijplijn zitten", zegt Bas Westland, directeur van e-people. "Bovendien gebeurt het ook dat werkzoekenden buiten ons om contact opnemen met het bedrijf. Daar hebben wij geen zicht op." Het is wel bekend dat er nu 62 werkgevers meedoen aan het project.
Hoewel het TalentLab volgens Nijs een succes is, ging het niet meteen van een leien dakje. "We merkten bijvoorbeeld dat mensen niet meteen konden aangeven op welke vacature ze hun oog hadden laten vallen", vertelt Nijs. "Vaak weten mensen wel wat voor soort baan ze willen, maar niet bij welk bedrijf. Of ze weten wel bij welk bedrijf ze willen werken, maar de betreffende functie is daar niet beschikbaar." In die gevallen gaat e-people zelf op zoek naar een passende baan. Volgens Westland is dat geen probleem, maar kost het ‘wel meer tijd dan vooraf werd ingeschat’.
Uitbouwen
De komende tijd gaat Microsoft de website van TalentLab verder uitbouwen. Zo moet er meer informatie komen voor de ict’er die niet onmiddellijk op zoek gaat naar een nieuwe baan, maar zich eerst wil oriënteren. Ook wordt gesproken over het opzetten van een ‘technology hangout’, waarin ict’ers met elkaar kunnen communiceren.
Om TalentLab niet alleen online, maar ook offline een plek te geven, willen e-people en Microsoft de komende tijd wervingsevenementen in diverse regio’s organiseren. De eerste editie was in januari; de tweede moet eind mei of na de zomer plaatsvinden.
Daar komt bij dat TalentLab nu ook een vervolg krijgt in het buitenland. Nijs: "De website van onze collega’s in Denemarken gaat over twee weken live. Vanuit Microsoft is ons bovendien sterk aangeraden ons ook op andere landen te richten." TalentLabs eerste jaar was er een van ‘proberen en ervaren’, concludeert Nijs. "De komende tijd gaan we zorgen voor de versteviging."