Expert Maarten Sonneveld schrijft in zijn bijdrage op het Mobility-weblog over veranderende vormen in de nieuwe mobiele wereld. Hij vraagt zich af wat de invloeden zullen worden van nieuwe partijen als Google en Apple en merkt op dat de smartphone zowel zakelijk als privé gebruikt wordt. Onze Mobility-experts aan het woord over deze ontwikkeling.
Na een bezoek aan 's werelds grootste telecombeurs Moblie World Congress merkt Maarten Sonneveld, business group Lead Mobile Communications bij Microsoft, op dat een veranderende mobiele wereld gevolgen voor de smartphone heeft. "De smartphone krijgt steeds meer applicaties die specifiek op de consument gericht zijn en vaak al vooraf worden meeverpakt op een toestel. Er is een duidelijke verschuiving gaande naar een propositie van smartphones waar meerdere merken gezamenlijk bij betrokken zijn. Hierdoor ontstaan er unieke en nieuwe applicaties, beter bekend als mash-ups. De partnerships versnellen de ontwikkeling van de smartphone en zorgen voor een goede aansluiting van functionaliteit op de vraag van de consument. Dit heeft ook gevolgen voor de prijs, functionaliteit en het gebruikersgemak van de smartphone. Veel interessante ontwikkelingen die een goede indicatie zijn voor toekomstige trends. De eindgebruiker heeft behoefte aan één telefoon waarin werk en privé door elkaar heen gebruikt kunnen worden."
Danny Frietman
Managing consultant
Marqit
"Ik denk ook dat de mobiele markt weer voor een nieuwe fase staat. Of dit een evolutie of revolutie zal worden, weten we over een paar jaar. De gevestigde partijen zullen te maken krijgen met nieuwe partijen, zoals Google, waar hardware- en applicatieontwikkelaars weer op zullen duiken. Een interessante tijd breekt aan, nu meer en meer mobiel breedband geboden wordt en de opvolgers van umts voor de deur staan."
Keimpe Bleeker
Consultant en eigenaar
Ynform
"De Nederlandse nuchterheid zal aan de gedachte bijdragen dat de penetratie van dit soort ontwikkelingen wat minder omvangrijke vormen aanneemt als bijvoorbeeld in Japan. Zie de tijd die nodig is geweest om i-Nigma tot Europa te laten doordringen; we lopen al zeker drie jaar achter en zelfs nu weet nog vrijwel niemand wat het is en wat je er mee kunt. Ook daarom denk ik dat de behoefte aan slimme mobieltjes om je hele leven te beheren niet werkelijk bestaat, maar hooguit voorgespiegeld wordt door de business, in dankbare samenwerking met de media. We stomen met deze ontwikkelingen keihard af op de beperkte of niet-beschikbaarheid van bandbreedte. De tweede is nog steeds de batterij en de beperkte beschikbaarheid van energie onderweg. Stel je voor, batterij leeg en je hele leven staat stil! Bedenk daarbij dat de al dan niet zinvolle mobiele toepassingen sneller groeien dan de ontwikkeling van nieuwe communicatietechnieken (bandbreedte), dan bekruipt mij het gevoel dat deze trend met grote moeite de hype-cycle peak (zie WAP, iMode) haalt."
Mart Groot
Directeur
ELMO ICT
"De aankondiging van Google en Yahoo! is een interessante ontwikkeling die van toegevoegde waarde kan zijn voor de groei van technologie en markt. Op dit moment zijn het vooral consumentenproducten die ook zakelijk worden gebruikt. Echter merk je dat er een steeds groter gat komt tussen de eisen en wensen van een consument en die van een zakelijke gebruiker. Niet alleen verschillen die eisen en wensen op het niveau van besturingssysteem of interface, maar ook op basis van functionaliteit, technologie en stabiliteit. Mede door de komst van deze grote innovatieve partijen op ons mobiele speelvlak verwacht ik dat de markt interessanter zal worden voor zowel de consument als de zakelijke eindgebruiker."
Jeroen van Dinther
Managing consultant
Capgemini
"De steeds rijker wordende functionaliteit van de mobiele telefoons zal er zeker voor zorgen dat steeds meer consumenten een goede cocktail kunnen samenstellen naar hun persoonlijke behoefte. Het kunnen beschikken over vertrouwde functionaliteit terwijl je onderweg bent, zal de belangrijkste drijfveer zijn. Daarnaast is het vaak een goedkoper alternatief met hogere flexibiliteit. Een mooi voorbeeld vind ik het navigeren in de auto. Je koopt een dure oplossing van de autofabrikant, waarbij het systeem zijn kaartgegevens van een snel verouderde dvd moet hebben, of je neemt een los navigatiesysteem dat je dashboard ontsiert en dat in verband met diefstalgevoeligheid mee de auto uit moet, of je gebruikt voor dit doel de telefoon die je toch altijd al bij je hebt. In dat laatste geval beperk je het aantal toestellen en kun je beschikken over de nieuwste kaart- en verkeersinformatie. Even koppelen via Bluetooth en het geluid loopt weer via de boxen en opnemen kan vanaf het stuur. Ziedaar, mijn mobiele werkplek is weer ingericht. De kracht zit hem in de beschikbaarheid van een veelvoud aan applicaties die het leven net iets makkelijker maken als ze goed te integreren zijn met elkaar."
Ed Magnée
Directeur/Innovatie-adviseur
Alares/NBL
"De consument omarmt de smartphone. Zakelijke gebruikers ervaren het groeiende gemak van de integratie met hun bureauomgeving. Windows Mobile speelt hierin ontegenzeggelijk een belangrijke rol. Evenzo biedt Windows voor consumenten de vertrouwde look-and-feel maar bovenal hun vertrouwde toegang tot MSN, Hyves, etc. Wat kun je als fabrikant en als applicatieontwikkelaar nog toevoegen aan deze belevingen van zakelijke en residentiële gebruikers? Gewoon telefonie; ik heb de eerste toepassingen al gezien waarin vaste en mobiele telefonie worden geïntegreerd over ip. Natuurlijk kan dat deels al met Skype en MSN, maar deze opties worden veelal geblokkeerd door de mobiele operators. De vraag is hoelang ze dat nog vol kunnen houden nu er ook in professionele omgevingen steeds meer en steeds betere applicaties ontwikkeld worden voor (convergente) vaste en mobiele telefonie over ip. De Nederlander op jacht naar gratis mobiel bellen."
Arjen Vriens
Enterprise mobility business manager
Motorola
"Het typische van trends in de ict is naar mijn idee altijd dat volume van het aantal verkochte devices of infrastructuren gedreven wordt door competentie en niet andersom. Ten behoeve van mobiele systemen is de applicatie hierbij de competentie en drijft in dit geval dus het volume. We zullen dit op verschillende vlakken zien, mobility voor privégebruik en voor zakelijke toepassingen. Ten behoeve van bedrijfsapplicaties dient men zich bewust te zijn van de continuïteitswaarborging en de managability van de devices die als drager van de informatie wordt gebruikt. Dit zal voor de line of business applicatieleveranciers en de hardwareproviders een nieuwe kans bieden voor het ontwikkelen van integratiediensten."
Werk vs. privé
Door toenemende functionaliteit op de smartphones wordt het steeds makkelijker werk en privé met één toestel te combineren. Maar willen we dat wel? Willen we privé wel altijd ons werk ‘erbij' hebben en andersom natuurlijk. Als je wilt mee praten over dit vraagstuk en je hebt een mening over de grens tussen werk en privé, stuur dan een mail naar computable.lezers@vnumedia.nl o.v.v. Smartphone.
Gezocht: experts
Voor verschillende topics zijn wij nog op zoek naar experts die met elkaar in discussie willen gaan en die als vraagbaak willen dienen voor de redactie. Mocht jij jezelf expert vinden op een van de volgende gebieden, mail dan je gegevens (naam, functie, bedrijf, werkzaamheden) naar bijbehorende e-mailadres:
Mobility
computable.mobility@vnumedia.nl
Storage
computable.storage@vnumedia.nl
Outsourcing
computable.outsourcing@vnumedia.nl
SaaS
computable.saas@vnumedia.nl
Virtualisatie
computable.virtualisatie@vnumedia.nl