De gezamenlijke vakbonden hebben de directie van Atos Origin opgeroepen de vastgelopen cao-onderhandelingen te heropenen. Reageert de automatiseerder er niet op, dan stellen de bonden een definitief ultimatum.
Begin maart hebben de gezamenlijke vakbonden ict-dienstverlener Atos Origin met klem verzocht alsnog in te gaan op hun cao-eisen. Eerdere onderhandelingen over de collectieve arbeidsovereenkomst liepen half februari vast toen de bonden een loonsvoorstel afwezen en de automatiseerder verdere gesprekken eenzijdig staakte. Als het bedrijf vóór maandag 10 maart geen of afwijzend gehoor geeft aan de oproep, zullen de vakbonden een definitief ultimatum stellen.
De vakbonden zijn van mening dat het initiatief voor hernieuwde onderhandelingen ligt bij de directie van Atos Origin, omdat het bedrijf niet op alternatieve voorstellen wil ingaan en loonsverhogingen niet transparant wil maken. Voor Nevin Demirtas van FNV Bondgenoten is het onbegrijpelijk dat Atos Origin ‘pertinent niet wil luisteren naar zijn werknemers'. Het bedrijf staat er volgens haar financieel erg goed voor en maakt reclame als ‘Top ict-bedrijf'. Overigens heeft de automatiseerder eind februari toegezegd de beloningsstructuur voor eind 2008 inzichtelijker te maken.
Atos Origin heeft nog niet op de brief van de bonden gereageerd. Erica Prins, woordvoerder van het bedrijf, verwacht dat dat wel vóór maandag zal gebeuren. Ze wil echter niet zeggen of de automatiseerder alsnog met de cao-eisen instemt.
Proberen de bonden Atos Origin en Atos Consulting kapot te maken? Wie denken de bonden wel dat ze zijn? Waar halen ze de pretentie vandaan om te claimen dat ze namens de medewerkers spreken. Van het totale personeelsbestand is nog geen 20% lid van een bond. Een royale meerderheid van het personeel is best tevreden met het voorstel van de directie. Of moet Atos kapotgemaakt worden? Staan we straks met 9000 man op straat. Betalen de bonden dan mijn salaris?
De COR en de vakbonden organiseren nu werknemersbijeenkomsten. Hun positie als belangenbehartiger staat of valt met de participatie en interactie met de achterban. Niet alleen het aantal leden is van belang. Regelmatig onderzoek geeft werknemers veel meer invloed op de koers van de bonden en de OR en versterkt hun positie in het bedrijf. We hebben dit ook ervaren bij andere grote organisaties. Ook de OR en de bonden moeten in klantonderzoek en klantinteractie investeren.
Kan Willem van Ravenstijn hieronder zijn hele onderzoek presenteren, dat hij blijkbaar gehouden heeft onder de 9000 AO-medewerkers in Nederland, waaruit blijkt dat de meerderheid “best tevreden is met het voorstel van de directie”
Willem van Ravestein is dus GEEN lid. Wie denkt hij wel dat hij is? Blijkbaar denkt hij voor 20% van de collegae te kunnen spreken. Dat hij dergelijke uitspraken als medewerker van Consulting doet zegt genoeg denk ik dan maar.
Binnen MO-organisatie is het merendeel, zoniet compleet alle medewerkers, zeer ontevreden met het voorstel van de directie. omdat we daar absoluut niet verder komen dan gemiddeld 2%. Ben het dus eens met Dirk van Tellingen met het verzoek richting dhr van Ravenstijn om diens stelling te onderbouwen..
Kom je door outsourcing bij Atos Origin terecht wil ik waarschuwen voor het volgende. Door deze werkgever gehanteerde salarisstructuur blijkt nu al 4 jaar lang dat er niet meer dan 0,5 % salarisverhoging in zit en ik ben echt niet de enige. Dus door deze praktijk holt mijn inkomen elk jaar achteruit. Achmea, het bedrijf waar ik vandaan kwam, hanteert minimaal de inflatiecorrectie.