Organisaties kiezen vooral voor een service oriented architecture (soa) omdat ze verwachten dat hun architectuur daardoor flexibeler en schaalbaarder wordt. Eenvoudiger en goedkoper beheer is niet langer de belangrijkste reden.
Flexibiliteit en schaalbaarheid zijn de belangrijkste voordelen die organisaties verwachten te realiseren door het implementeren van een service oriented architecture (soa). Dat blijkt uit onderzoek van MarketCap onder honderd Nederlandse organisaties die ofwel al overstapten op een soa, ofwel dat van plan zijn.
17 procent van deze organisaties noemt flexibiliteit en schaalbaarheid als hoofdreden om over te stappen op een soa. Erik Roet, ict & data manager bij E.ON Benelux: "Je kunt snel applicaties bouwen zonder investeringen. Al je systemen zijn namelijk interoperabel geworden dankzij het gebruik van open en generieke standaarden zoals XML, Java en .Net." Kostreductie verschuift naar de tweede plaats als reden om voor een soa over te kiezen. Dit voordeel werd door zeven procent als belangrijkste argument naar voren gebracht.
Beheerregels
Ook volgens Forrester-vice president en principal analyst John Rymer zijn lagere businesskosten niet meer de belangrijkste factor om te investeren in een service oriented architecture: "Businessflexibiliteit komt daar bovenuit. Organisaties zijn op zoek naar een betere fundering voor hun applicaties."
Ook al is Rymer positief over de mogelijkheden van soa’s, toch moeten organisaties volgens hem dieper nadenken over het beheer van hun nieuwe architectuur. Rymer: "De technische mogelijkheden van soa zijn gedegen. Maar organisaties hebben ook een organisatorische structuur nodig."
Het formuleren van beheerregels over interne werkprocessen (‘governance’) is essentieel. Dat vindt ook Theo Maas, één van de lead architecten bij KLM: "We leggen vast wie verantwoordelijk is voor welke service, zodat er één persoon is die nieuwe releases vrijgeeft."
Dossier: Service Oriented Architecture Bezoek ook ons seminar op 27 maart. |