Op bekende en vertrouwde websites verschijnen steeds vaker banners die computers besmet met malware, zegt anti-virusleverancier Trend Micro. Vaak zijn de webbeheerders zich niet bewust van de gevaren en kunnen ze er niets tegen doen.
Anti-virusleverancier Trend Micro waarschuwt voor kwaadaardige banners. Omdat de banners ook op bekende en veelbezochte websites verschijnen, is het risico op een malwarebesmetting groot.
De banners geven de indruk veilig te zijn omdat ze op een website getoond worden die de surfer kent en vertrouwt. Meestal raak je besmet met malware door op zo’n kwaadaardige banner te klikken, maar in enkele gevallen kan je pc ook al besmet raken wanneer je gewoon nog maar de site bekijkt.
Niet nieuw
Op zich is dit soort aanvallen op internet niet nieuw. In 2007 liet Windows Live Messenger bijvoorbeeld onbewust een advertentiebanner zien in het contactscherm, waarlangs een trojaan binnengehaald werd. Ook sociale netwerksites als MySpace.com krijgen hoe langer hoe meer te maken met besmette advertenties.
Trend Micro ziet sinds het begin van het jaar een toename van met malware besmette banners. Vooral de Amerikaanse muzieksite Rhapsody.com en de reiswebsite Expedia.com zouden regelmatig het slachtoffer zijn. Maar ook op andere bekende reis- of nieuwsgerelateerde websites kun je op de banners stoten.
Niet bewust
De eigenaren van de website zijn zich daarbij doorgaans niet bewust van de problemen – laat staan dat ze er veel kunnen aan doen. In heel wat gevallen worden de online advertenties bijvoorbeeld aangeleverd door mediabureau’s of reclamepartners.