Grote bedrijven in de financiële sector moeten te veel aanpassen om profijt te hebben van Software-as-a-Service (SaaS), zegt Bo Lykkegaard (IDC) in het artikel ‘On-demand software verandert softwaremarkt’. Maarten Kok van Topicus Finance bestrijdt deze mening.
Hoewel de eerste uitspraken van Bo Lykkegaard in het artikel ‘On-demand software verandert softwaremarkt’ zeker hout snijden, zou het goed zijn om de laatste uitspraak toch wat te nuanceren. Vanuit mijn eigen ervaring met bedrijfssoftware in de financiële sector, zie ik daar juist een sterke toename van de vraag naar SaaS producten. Behalve lopende projecten bij een bank in het noorden van het land, heeft mijn onderneming het afgelopen jaar een SaaS project voor een hypotheekverstrekker afgerond. Dit project realiseerde een SaaS toepassing voor het aanbieden, berekenen en afsluiten van hypotheken in de subprime markt. Op het ogenblik ontwikkelen we een vergelijkbare toepassing voor een middelgrote geldverstrekker. Los daarvan benaderen de grotere spelers in de markt (verzekeraars, banken en portefeuillebeheerders) ons steeds vaker om een rol te spelen in de verkenning en uitvoering van hun SaaS behoeften en mogelijkheden. Ook de financiële sector schuift met zijn bedrijfssoftware richting SaaS.
Scalable Instant, Multi Tenant
Bij het realiseren van een toepassing houden wij de combinatie van het SaaS concept en onze eigen strategie goed in de gaten. De applicatie moet een toenemend aantal gebruikers kunnen ondersteunen. Schaalbaarheid is dus absoluut een vereiste. Daarnaast ligt bij ons de nadruk op de ondersteuning van de hele waardeketen binnen een bepaalde bedrijfstak (in ons geval dus de financiële dienstverlening). Verschillende spelers in de keten gebruiken dezelfde applicatie. Iedere speler heeft de beschikking over ondersteuning, toegesneden op zijn plaats in de keten (Multi Tenant). De medewerkers van deze spelers hebben, al naar gelang de rol binnen hun organisatie, weer specifieke toegang tot functionaliteit en data. In logistieke termen is het functionele assortiment van de gebruikte SaaS applicaties dus zowel breed als diep. De gebruikers zelf merken hier overigens niet veel van. Het lijkt alsof ieder inlogt op zijn eigen maatwerk applicatie, met eigen kleuren, logo’s en lay-out.
De gebruikte SaaS applicaties draaien in een webbrowser en zijn dus niet plaatsgebonden. De ontwikkeling vindt plaats via ‘gewone’ maatwerk projecten. Exploitatie van het gebruik is (in de meeste gevallen) gebaseerd op een prijs per voltooide transactie. Dit systeem is eerlijk tegenover alle klanten: het is niet langer noodzakelijk om onderscheid te maken tussen organisaties onderling. Daarnaast is ook het aantal gebruikers niet meer van belang. Het enige wat telt is de omzet die men met behulp van de applicatie realiseert.
Visie
Op het ogenblik worden SaaS-applicaties gerealiseerd op het niveau van de klanten. Dit houdt in dat voor iedere klant een eigen waardeketen, met specifieke spelers, wordt onderkend en hiervoor ondersteuning wordt geïmplementeerd. Op een hoger, meer abstract niveau, wordt een visie uitgewerkt die voorziet in de ondersteuning van de waardeketen voor een hele branche. Als die visie gerealiseerd is, hoef je niet langer een applicatie voor iedere klant te ontwikkelen. Je kunt dan alle klanten aansluiten op één all-finance platform. Het voordeel voor de klanten is dat ze verlost worden van serieuze overhead voor (automatiserings)activiteiten die niet tot hun core-business behoren. Het voordeel voor de leverancier is verdere toename van de beheersbaarheid van de applicaties. Dat dit effect heeft op de totale kosten van SaaS-dienstverlening moge duidelijk zijn.
Maarten Kok, directeur Topicus Finance