Alcatel-Lucent, leverancier van communicatieoplossingen, heeft zijn channelstrategie voor Nederland uiteengezet. Dat bestaat uit een telecom-oplossing voor het mkb, een beveiligingsoplossing voor laptops en meer marktaandeel halen in de markt voor switches en dataconsolidatie.
Dit zegt Paul Spaargaren, director sales enterprise bij Alcatel-Lucent Nederland. Alcatel-Lucent introduceert voor het mkb in Nederland de Business-integrated Communications Solution (BiCS). Deze wordt via distributeurs Westcon, KPN en Nextel verkocht. De BiCS is een multi-service communicatiesysteem voor middelgrote bedrijven van 100 tot 500 werknemers. Het systeem is makkelijk op te waarderen, waardoor het ideaal is voor channelpartners, aldus Spaargaren. Business partners kunnen klanten voorzien van upgradeservices zonder dat extra hardware nodig is. "We zullen in de verkoop met BiCS nauw met de channel samenwerken. We steunen hen met leadgeneratie, zowel telefonisch als met fysieke accountmanagers."
Alcatel-Lucent levert binnenkort voor de Nederlandse markt een beveiligingsproduct uit voor laptops. De Alcatel-Lucent OmniAccess 3500 Nonstop Laptop Guardian (NLG) beschermt op afstand laptops tegen hackers en andere gevaren. De NLG bestaat uit een smartcard, geschikt voor een draadloos HSDPA netwerk, dat in een laptop past. IT-beheerders kunnen zo back-ups maken van bestanden, sofware updaten en de laptop beveiligen tegen virussen. Als een laptop wordt gestolen of kwijt raakt, dan kan de it-beheerder op afstand data versleutelen en vernietigen. Spaargaren: "De Laptop Guardian wordt ten eerste verkocht via service providers zoals KPN. Resellers kunnen het ook verkopen als onderdeel voor managed services."
Op het gebied van data switching, waar Cisco, HP ProCurve en 3Com zich ook bevinden, wil Alcatel-Lucent met de Omniswitch meer aandeel pakken, aldus Spaargaren. "Tussen 2008 en 2010 willen we groeien als de tweede leverancier van datanetwerken in Nederland. Er valt voor ons in die markt meer te halen. De markt in Nederland is bij elkaar goed voor 200 miljoen euro."
René Klein, managing director Westcon Convergence, zegt actief aan de slag te gaan met de verkoop van BiCS. "De midmarket is onze focus. Dat was nog een gat in het portfolio van Alcatel-Lucent. De midmarket wordt begeerd, maar niet goed geadresseerd. De BiCs past daar goed in. Het bestaat uit 1 server en er komen steeds meer ad on´s, zoals multisite oplossingen en meer nodes. De BiCS heeft een goede verhouding tussen prijs en functionaliteit. De uitdaging is om de training van business partners snel op de rit krijgen. De groei van Alcatel-Lucent rond data switching is een ambitieus streven. We gaan daar in mee."