Rabo Mobiel verlaat het netwerk van Orange en sluit zijn klanten aan op dat van KPN. Alle kanten krijgen een nieuwe SIM-kaart toegestuurd. Een ‘ingrijpende’, maar strategisch noodzakelijk upgrade voor Rabo Mobiel.
Vanochtend maakte KPN bekend de nieuwe partner te zijn van Rabo Mobiel. Per medio 2008 bellen de klanten van het bankbelbedrijf niet meer via het netwerk van Orange, maar via dat van KPN.
"Met de overname van Orange door T-Mobile zijn we onze opties gaan heroverwegen en besloten over te stappen naar KPN", aldus Rabo Mobiel-directeur Eric Huijgen tegenover Emerce.
Het persbericht dat KPN vanochtend verstuurde, meldt niet de werkelijke reden voor de beslissing van Rabo Mobiel om over te stappen. Immers, van klanten wordt een ongebruikelijke maatregel gevraagd: de SIM-kaart vernieuwen.
"KPN is ook een strategische partner van ons op het gebied van NFC", aldus Huijgen. De directeur doelt daarmee op contactloos digitaal betalen via de mobiele telefoon. Rabobank en KPN deden hier gezamenlijk proeven mee bij een C1000-supermarkt.
De proeven met mobiel betalen, waarbij een virtuele geldbuidel ín de telefoon fungeert als portemonnee, leidden ertoe dat Rabobank tegen het einde van het jaar hier een commercieel product van op de markt brengt (zie: ‘Rabobank en Paypal met mobiel betalen‘).
De, naar verwachting dan, 200.000 klanten van Rabo Mobiel kunnen met speciale telefoons dan betalingen verrichtingen met hun mobiel. Die toestellen dienen dan wel te beschikken over zogeheten NFC-chips, chips die communiceren tussen de kassa en het digitale prepaid geldbuideltje.