De prijzen van webwinkels kunnen voordeliger als de fabrikanten hen niet meer onder druk zet om adviesprijzen aan te houden. Die adviesprijzen worden onder druk van traditionele handelaren omhoog gehouden. Dit zegt Sebastiaan Hooft een van de oprichters en eigenaren van etailer Central Point.
Hooft reageert hierbij op het aangekondigd onderzoek van de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) naar de mogelijke prijsbeïnvloeding van fabrikanten bij het leveren aan webwinkels. Uit onderzoek bleek dat veel webwinkels gedwongen worden om adviesprijzen te hanteren. Terwijl webwinkels veel lagere kosten hebben en goedkoper kunnen leveren.
Hooft vertelt: "We hebben te maken met gedwongen adviesprijzen van fabrikanten en distributeurs. We worden flink onder druk gezet om ons aan de adviesprijzen te houden. We leveren toch dan voor lagere prijzen. Er volgen dan geen sancties, de distributeurs blijven dan gewoon leveren."
Volgens Hooft zetten leveranciers de webwinkels onder druk doordat zij op hun beurt onder druk worden gezet door winkeliers en automatiseringsbedrijven. Hooft: "Die bedrijven zien op de sites van webwinkels dat producten, die zij ook verkopen, veel goedkoper worden aangeboden. Dat komt omdat webwinkels nou eenmaal lagere kosten hebben en dit naar voordeel voor de klant vertalen. De traditionele it-channel maakt gewoon meer kosten. Ze gaat vervolgens bij leveranciers klagen. Zo kan een grote retailer de leveranciers onder druk zetten, om webwinkels te dwingen geen lagere prijzen te laten bieden. Anders zeggen ze tegen de leverancier dat ze een ander merk in de schappen zetten. Het komt ook voor dat een leverancier zijn value added kanaal van bijvoorbeeld printer resellers beschermen. Zo komt het dan vaak voor dat we door dealermanagers worden gebeld. Meestal vanuit de auto. Die zegt dan ‘Je prijzen zijn te laag. Ik kom in de problemen met mijn andere resellers’."
Hooft zegt dat leveranciers met winkeliers en automatiseringsbedrijven beter kunnen gaan praten over hun toegevoegde waarde in plaats van prijzen. "Laat de klant de producten die hij wil voordelig online bestellen."
Dit is wel erg preken voor eigen parochie. Ik ben het met U eens dat er prijsverschillen ontstaan vanwege bijv. kosten, prima, laat de klant zelf kiezen voor het model wat haar aanstaat. Dat fabrikanten en zelfs distributeurs onder druk prijzen opleggen is onzin in mijn optiek maar wellicht kunnen Centralpoint c.s. kiezen voor meer marge indien dit gebeurd. Of is prijs echt het enige USP????? Veel succes met uw bepalen van uw toegevoegde waarde……
Ik begrijp niet dat fabrikanten zo bang zijn voor prijsverschillen. Dat houdt de markt juist scherp. Het is net zoals tanken. Bij een Tango waar je meer zelf doet, betaal je minder. Het zou toch van de zotte zijn als de benzine prijzen ook kunstmatig hooggehouden worden. Het is tijd dat de klant mag kiezen waar die wat voor welke prijs en dienstverlening koopt!
Wij zagen inderdaad goekopere prijzen op internet, bijvoorbeeld bij antivirus upgrades, en nu zijn ze quasi duurder dan in de shops. Moraal van het verhaal is dat de meeste webshops ALLEEN op geldgewin uit zijn en de klanten voorhouden dat ze goedkoper zijn, maar van zodra ze de kans zien verhogen ze de prijzen, het is dan ook gemakkelijk om de schuld andermaal op de gewone shops te schuiven. Dat hun kosten goedkoper zijn wil ik nog wel eens zien. Zolang ze in hun zolderkamer zaken doen en een loopje nemen met de wetgeving, maar van zodra ze een goed uitgebouwde structuur hebben en enige omvang zijn de kosten minstens even hoog.
Fabrikanten die het internet boycotten bestaan toch niet lang meer 😉