Het internationale bedrijf Weber-Stephen Products Co. (USA) staat bekend om haar grote assortiment premium barbecues en buitenkeukens. Kwaliteit en innovatie kenmerken het bedrijf en haar producten. De barbecues worden wereldwijd verkocht. Weber is marktleider op het gebied van moderne houtskool- en gasbarbecues. Daarnaast verkoopt het bedrijf elektrische barbecues en barbecue-accessoires.
Eind 2005 startte Weber Stephen Products Co. een traject om een contentmanagementsysteem te kiezen voor haar Europese filialen. Weber wilde vanuit één systeem negen landenspecifieke sites in elf verschillende talen kunnen generen. Andere wensen van Weber waren: gebruiksvriendelijkheid, centraal en decentraal contentbeheer, ondersteuning van de workflow, integratiemogelijkheden met interne en externe systemen en beheer van documenten en beelden.
Smartsite bood beste oplossing
Uit dit selectietraject kwam het contentmanagementsysteem van Smartsite als beste oplossing uit de bus. Dit systeem bleek perfect aan te sluiten bij de behoeften van Weber-Stephen Products Co. Bovendien vormt Microsofttechnologie, die bij Weber nu al de standaard is, de basis voor het systeem. Daarnaast kent het systeem veel out-of-the-boxfuncties die Weber op korte termijn niet gebruikt, maar haar wel groeimogelijkheden bieden voor de toekomst.
Voor het Europese filiaal van Weber ontwikkelde E-consultinggroep Valoris met behulp van Smartsitetechnologie een centraal contentmanagementplatform. Via dit platform realiseerde Valoris in korte tijd websites voor negen verschillende landen (multisite) in elf verschillende talen.
Vooraf bepalen wie content beheert
Valoris gebruikte hierbij een specifieke aanpak. Bij de centrale ontwikkeling van het type site (template) werd per type content duidelijk bepaald of deze centraal of decentraal beheerd zou gaan worden, hoe de workflow lokaal zou verlopen, hoe de interactie met het Europese Support Center zou zijn en welke visuele elementen gebruikt zouden gaan worden.
Het contentmanagementsysteem is nu zodanig opgezet, dat Weber centraal de vereiste controle en regie houdt, maar dat er lokaal een maximale vrijheid is om de eigen landenwebsite te beheren en uit te bouwen.
Productsite met veel extra’s
De uiteindelijke website is vooral een productsite. Maar de site geeft tegelijkertijd beperkte corporate informatie. De site biedt de mogelijkheid om:
– verschillende producten met elkaar te vergelijken
– relaties te leggen tussen producten en bijbehorende accessoires
– bepaalde pagina's te linken met andere pagina's, documenten of externe links
– een nieuwsbrief te generen waarin contactgegevens uit het klantensysteem opgenomen kunnen worden te zoeken
De website biedt bovendien:
– de mogelijkheid beelden binnen te halen vanuit ADAM (Digital Asset Management Oplossing)
– een dealer database
– integratie met ERP Navision
– productregistratie
Het project http://www.eu.weber.com heeft een totale doorlooptijd gehad van 4 maanden.