Leverancier van kassasystemen Torex heeft grootse plannen. In de versnipperde markt van zogeheten Point of Sale-systemen wil het snel groeien. Het bedrijf wil groeien – zelfstandig en door het opkopen van concurrenten.
Leverancier van kassasystemen Torex werd vorig jaar overgenomen door durfinvesteerders Cerberus Capital Management en General Atlantic. Het topmanagement werd vervangen. De nieuwe managers zijn voor het merendeel afkomstig van ERP-leverancier SSA Global. Torex introduceerde op de Duitse detailhandelsvakbeurs Euroshop het voor Nederland nieuwe systeem Retail-J POS, waarvan de eerste systemen worden geleverd aan de juweliersketen Siebel. Gordon Knowles, ex-SSA Global en bij Torex verantwoordelijk voor Global Solutions Management, geeft inzicht in de nieuwe strategie van het bedrijf.
Wat is de nieuwe strategie van Torex?
"Wij willen een internationale onderneming zijn, met een aantal regionale en internationale producten. De afgelopen tijd hebben wij de onderneming daarop aangepast. Sinds negen maanden is dit een nieuw bedrijf. Wij weten nu welke producten wereldwijd kunnen worden ingezet en welke regionaal. Retail-J POS is zo’n internationaal product."
Wat is er zo bijzonder aan Retail-J POS?
"Het systeem is browser based. Wij hebben geen zin om voor elke klant een nieuwe architectuur uit te vinden. Ook detailhandelaren willen, als zij gaan uitbreiden, niet hun hele ict-infrastructuur overhoop halen. De ‘J’ staat voor Java, waardoor het op verschillende platformen draait. Windows, Linux, het is maar net waar de klant de voorkeur aan geeft. Retail-J POS is een systeem dat traploos uit te breiden is. Het draait bij grote jongens als het warenhuis Harrods, met 800 kassa’s onder één dak. En wij hebben het in Nederland zojuist voor het eerst verkocht aan Siebel Juweliers, met 42 vestigingen."
Wat kan dit systeem meer dan dat van de concurrent?
"Wij kijken naar het complete verkoopproces, niet alleen naar het administreren van een transactie. Onze klanten gebruiken onze software om in de hele keten kosten te verlagen. Zij kunnen er alles mee regelen, van inkoop, bevoorrading, logistiek en personeelsroosters tot het meten van het effect van kortingsacties, loyaliteitsprogramma’s en gemiste omzet in de winkels."
Gaat Torex groeien?
"Ja. Wij zullen concurrenten opkopen. Onze branche staat aan de vooravond van een overnamegolf, want de markt is zeer versnipperd. SAP is de grootste, met een marktaandeel van zo’n zeven procent. SAP doet heel veel, voor veel verschillende markten – het is een heel knap bedrijf. Wij zijn kleiner, maar onze strategie is eenvoudig: wij maken alleen systemen voor de detailhandel."
Waarom alleen detailhandel?
"En niet lucratieve systemen voor bijvoorbeeld banken? Voordat wij Torex kochten hebben wij marktonderzoek gedaan. De groei in de detailhandelsmarkt bedraagt jaarlijks zeven tot negen procent, afhankelijk van het onderzoek dat je leest. Dat is geweldig. En het is China-proof. Ik bedoel daarmee dat ons product niet makkelijk in China te kopiëren is. Wij leveren een klantbelevenis."
Wat betekent nieuwe technologie, zoals rfid?
"Helemaal niets, tot het zich bewezen heeft. Technologie is op zichzelf waardeloos, weggegooid geld. Technologie is past zinvol in een combinatie met mensen en processen. Rfid speelt nu een rol in bevoorrading. In de toekomst worden dit soort toepassingen belangrijker voor wat ik peer-to-peer samenwerking noem – dat een detaillist in de vrachtwagen van zijn leverancier al kan zien wat er in zit, terwijl die nog onderweg is. En dat een leverancier real time kan zien welke orders een detaillist bij hem plaatst. Dat gaan onze systemen mogelijk maken."
Gordon Knowles
Gordon Knowles is vice-president Global Solutions Management bij Torex. Hij heeft dertig jaar ervaring in de industrie en de softwaresector. Hiervoor werkte hij bij SSA Global. Nog eerder was hij directeur van Baan Business Innovation America. Knowles promoveerde als Industrial Engineer aan de Universiteit van Witwatersrand, Zuid-Afrika.
Torex
Leverancier van kassasystemen Torex levert kassa’s en business software aan afnemers in de detailhandelssector. Het bedrijf kent vier markten: detailhandel, tankshops, kiosken en horeca. Klant zijn onder andere McDonald’s, Shell, Bruna, Zeeman en – sinds kort – Siebel Juweliers. De onderneming telt 2100 medewerkers wereldwijd. De 7000 klanten verwerken met de systemen van Torex wekelijks zo’n 125 miljoen transacties, stellen er roosters mee op voor 500.000 medewerkers en nemen dagelijks ruim 1.000.000 bevoorradingsbeslissingen.