DigiD krijgt onterecht de ‘zwarte piet’ toegespeeld voor de problemen bij de Belastingdienst. Dat stelt GBO-Overheid, verantwoordelijk voor het beheer en de ontwikkeling van een aantal overheidsbrede ict-voorzieningen waaronder DigiD en PKIoverheid.
Volgens GBO-Overheid wordt zij onterecht in verband gebracht met de problemen bij de Belastingdienst. GBO-Overheid is verantwoordelijk voor de ontwikkeling en het beheer van overheidsbrede ict-voorzieningen. Een van de projecten is DigiD, de inlogcode waarmee computergebruikers zich bij overheidsinstellingen elektronisch legitimeren.
Begin februari waren er problemen met het digitaal versturen van belastingaangiften bij de Belastingdienst. GBO-Overheid vindt dat door foutieve berichtgeving in de media het beeld is ontstaan dat DigiD de oorzaak is van de problemen bij de fiscus. "We hebben overleg gevoerd met de Belastingdienst. Mensen konden hun digitale aangifte niet doen door een specifiek technisch probleem bij de Belastingdienst", zegt een woordvoeder van GBO-overheid.
Voor een exacte omschrijving verwijst GBO-Overheid door naar de Belastingdienst. Maar de reden dat verschillende belastingplichtigen hun aangiften niet digitaal konden versturen zou te maken hebben met een verkeerde instelling van een poort in het aangiftensysteem van de Belastingdienst. Computable heeft de Belastingdienst om commentaar gevraagd.
Dit keer ligt DigiD eruit. En iedereen daar is uiteraard om 22.00 naar huis…
@Pieter: Ik ben in ieder geval blij dat ik niet de enige ben met dit idiote probleem…
De DigiD is wel het probleem want dit werkt nooit.
Het kost mij zo’n 4 uur extra elke keer dat ik iets moet versturen naar de belasting
ik ben al weken bezig om de DigiD code geactiveerd te krijgen.
net als de bovenstaande reacties lukt het geen kant.
om te activeren moet je eerst alle persoonlijke gegevens inbrengen. heb je dat gedaan krijg je als antwoord:
eerst de code activeren, terwijl je dat pas kunt doen als je je volledige gegevens hebt ingebracht. Idioten.
dan klopt je gebruikersnaam weer niet (die eerst wel goed was. dan weer het wachtwoord (dubbel inbrengen) wachtwoord weer gewijzigd. dan weer code is al geactiveerd of is verlopen. krijg ineens de dag erna nieuwe codes toegestuurd (zomaar ineens). ik al blij dat het nu toch moet lukken (optimistisch blijven!)
brandhout!!
dan maar weer geprobeerd met opnieuw de digitale aangifte te versturen. lukt dus niet. krijg een webadres
https:// enz. enz. wordt niet geaccepteerd door servers.
vraag aangifteformulieren opnieuw aan (die ik dan moet ondertekenen op het voorblad, doch voorblad is bij die papieren niet aanwezig (wellicht wel bij de eerste zending begin 2009.) had ik al weggedaan omdat ik MIJN aangifte wel heb kunnen versturen. ik natuurlijk blij dat dit gelukt was. krijg ik enkele weken geleden bericht dat ze de aangifte van mijn echtgenote nog niet hadden ontvangen, terwijl we dat gezamelijk deden.
ik heb die klunzen van Digid geschreven dat de opzet is aan het werk te blijven door zo ons te blijven koeieneren. zo blijven ze werk houden anders worden ze overbodig. kunnen ze de vuilnis ophalen (nadat ze een vette oprotbonus hebben gekregen.
belastingambtenaren zijn ook zo moe van het naar de klok kijken, waardoor je daar ook niet makkelijk hulp kan verwachten. wel een adres waar ze je voor €70 de formulieren willen invullen. makkelijk zat, want de benodigde gegevens moet je toch zelf bij elkaar hebben.
wellicht kan me iemand zeggen hoe ik op die https site kan komen. die internet restricties heb ik allemaal aangepast t.b.v. de belasting
Ik probeer al weken een aangifte voor mijn vriendin in te dienen vanuit mijn computer met haar Digid gegevens. Wil maar niet lukken. Bel ik met Digid krijg ik te horen: “Maar meneer u mag helemaal niet ondertekenen met de code van uw vriedin. Zij mag u de code helemaal niet geven”. Op mijn vraag hoe ik dan de aangifte voor mijn vriendin moet indienen? Antwoord: “Meneer u moet uw eigen Digid code gebruiken”. Dus volgens de wet mag mijn vriendin mij haar code niet geven om de aangifte in te dienen, maar ik mag wel mijn eigen code hiervoor gebruiken. Nou schiet mij maar lek.
Ik probeerde net de vooringevulde belastingaangifte 2009 te installeren. Dit is vanaf vandaag. Ik heb dit meteen gedaan, je hebt hier nl je DiGiD bij nodig en voorgaande jaren hebben me nou niet bepaald vertrouwen in DiGiD gegeven.
En hoe raad je het zo: WEER de melding Gebruikersnaam onbekend, bij zowel mij als mijn man. Voor mij het 5e achtereenvolgende jaar, voor mijn man het 4e jaar.
Ik baal hier wel ongelooflijk van!
Je kunt nergens heen met klachten; de helpdesk “Weet u zeker dat u het goed doet? Dan snap ik ook niet hoe dit kan”.
Maar geen oplossing voor dit steeds terugkerende fenomeen.
Op 9 maart een poging gedaan om een DigiD inlogcode aan te vragen. Ik werd te hulp geroepen door een vriend die er niet uitkwam. Zelf heb ik een webdesign opleiding gedaan dus weet wel iets, maar de gewone burger haakt hier gewoon af.Vooral oudere mensen worden op deze manier digitaal buitengesloten en daar erger ik mij aan. Wat een ellendige
DigiD website.Wat blijkt, de laatste versie van Firefox en de laatste versie van Internet Explorer geven foutmeldingen bij het invullen van de gegevens. Maar ik krijg geen omschrijving van de foutmelding.Na een aantal pogingen (ik zoek de fout altijd eerst bij mijzelf) en veel foefjes te hebben toegepast geef ik het op.
Nadat Safari op de PC geïnstalleerd was kwam ik met deze browser wel door het menu.Ik kreeg nu de melding dat het wachtwoord fout was. Ik gebruik speciale software om een wachtwoord aan te maken, dus daar zat de fout niet.(dubbelcheck) Een nieuw wachtwoord aangemaakt met alleen letters, hoofdletters en cijfers (zonder leestekens) werkte wel.
Toch even een telefoontje met DigiD. Volgens de helpdesk werkt alles naar behoren, bla bla. Wat een onzin. Ondoorzichtiger kunnen wij het niet voor U maken!
DIGID ga je website op tijd bijwerken en laten testen, ook de “gebruikersomgeving”.Er zitten aanwijsbare fouten in. Stop er wat geld in en bezuinig niet op deze website. Of stop met deze DigiD ellende en ontwerp een beter systeem. DigiD, publiceer nu een lijst met welke browsers (versies) de DigiD-website gebruikt kan worden en welke browsers problemen geven.En hou deze lijst UP TO DATE online. Dan ben je als overheid transparant bezig, in plaats van ondoorzichtig.
Een tip: dien een klacht in bij de ombudsman.
Digid:
Als je in het buitenland woont, maar wel een relatie hebt met de Nederlandse overheid (IB-Groep, belastingdienst bijvoorbeeld) kan je helaas niet met DigiD communiceren omdat je er GEEN kunt krijgen. (Is gekoppelt aan het GBA). Juist wanneer je in het buitenland woont heb je behoefte aan digitale communicatie met de overheid.
Aangezien DigID heel goed (misschien wat te goed) beveiligd is, ligt het ook voor de hand dat de toegang via DigID extra moeilijk wordt. Beveiliging die de toegang makkelijker maakt, bestaat volgens mij niet.
Maar ook veel reacties gaan over moeite met aangeven zelf, los van DigID. Daar is wel een vinger achter te krijgen. De Belastingdienst heeft namelijk te maken met een zeer divers ‘landschap’ van PC- en (‘home’) LAN omgevingen waarin het aangifte programma werkt. Kennelijk is er gekozen voor communicatie via internet protocollen. Om te kunnen begrijpen, op welke manier je die aan de praat krijgt, moet je inzicht krijgen over wat het programma specifiek vereist aan open poorten in je PC en in je firewall. Vervelend voor de gebruiker is dat de belastindienst een uitdaging heeft in het verkennen van de beveiligingen. Dat zijn er tegenwoordig veel!
Vanaf de internet provider (die bijv. SMTP verkeer buiten het eigen domein afschermt), de router (met een firewall die bijv. alle niet-HTTP verkeer over port 80 blokkeert), de firewall van Windows die al of niet bedoeld aan staat en de firewall die met de antivirusapplicatie mee komt. Dat zijn er dus nogal wat.
Wil je de ‘rode loper’ voor het aangifte programma uitrollen (niet alleen van de Bdienst maar ook van andere partijen) dan zal je bij iedere flessehals in de keten de betreffende poorten moeten open zetten, exclusief voor de Bdienst IP adressen.
Een kleine zoektocht levert het volgende op…
Exact noemt bijvoorbeeld
* Poort 25 (SMTP) voor het versturen van informatie naar de Belastingdienst
* Poort 143 (IMAP4) voor het ontvangen van informatie van de Belastingdienst
* Poort 389 (LDAP) voor controle certificaten met Diginotar.
Accountview heeft het over port 25 en port 143 (IMAP). en opnieuw 389 (Diginotar).
De Ombudsman heeft het bij de behandeling van een klacht m.b.t. de helpdesk van de Bdienst over port 80 die in gebruik zou zijn, zo te zien voor een FTP verbinding, maar dat blijft onduidelijk.
Het leeuwendeel van de gebruikers kan dat natuurlijk niet behappen, zelfs niet als (alsnog) duidelijk wordt gemaakt aan welke specifieke ‘requirements’ je werkomgeving moet voldoen.
Elke concessie aan meer gebruikersgemak, betekent ook meer risico’s lopen met de beveiliging van de informatiestroom, maar de Bdienst is verplicht die te beveiligen. Makkelijker kunnen ze het dus niet maken, wel “veiliger”. En dat is voor velen niet zo leuk.
Als dan ook nog je DigID sneller blijkt te zijn verlopen, dan menigeen verwacht, dan is dat erg vervelend, vooral omdat de meeste mensen een zekere mate van stress voelen bij het invullen van een belastingaangifte. Alleen het woord al.
En dan is het aanvragen van een nieuwe DigID weer tamelijk bewerkelijk. Hoe meer werk, hoe meer kans op fouten. Vandaar, dat voor wie eenmaal in de foutenmolen zit, ontsnappen niet zo gemakkelijk meer is. Zo te zien is het mij trouwens gelukt – ik klop het af.
Ik zou zeggen: houd moed, uiteindelijk moet het lukken.
Net mijn inkomstenbelastingaangifte gedaan. Ging vlekkeloos met DigiD. Wil nu mijn voorlopige aanslag wijzigen en doorsturen, geeft ie een melding. snap er niks van….