DigiD krijgt onterecht de ‘zwarte piet’ toegespeeld voor de problemen bij de Belastingdienst. Dat stelt GBO-Overheid, verantwoordelijk voor het beheer en de ontwikkeling van een aantal overheidsbrede ict-voorzieningen waaronder DigiD en PKIoverheid.
Volgens GBO-Overheid wordt zij onterecht in verband gebracht met de problemen bij de Belastingdienst. GBO-Overheid is verantwoordelijk voor de ontwikkeling en het beheer van overheidsbrede ict-voorzieningen. Een van de projecten is DigiD, de inlogcode waarmee computergebruikers zich bij overheidsinstellingen elektronisch legitimeren.
Begin februari waren er problemen met het digitaal versturen van belastingaangiften bij de Belastingdienst. GBO-Overheid vindt dat door foutieve berichtgeving in de media het beeld is ontstaan dat DigiD de oorzaak is van de problemen bij de fiscus. "We hebben overleg gevoerd met de Belastingdienst. Mensen konden hun digitale aangifte niet doen door een specifiek technisch probleem bij de Belastingdienst", zegt een woordvoeder van GBO-overheid.
Voor een exacte omschrijving verwijst GBO-Overheid door naar de Belastingdienst. Maar de reden dat verschillende belastingplichtigen hun aangiften niet digitaal konden versturen zou te maken hebben met een verkeerde instelling van een poort in het aangiftensysteem van de Belastingdienst. Computable heeft de Belastingdienst om commentaar gevraagd.
Dit schreef ik vorig jaar:
Ik loop al voor de 2e keer tegen het probleem aan: gebruikersnaam is niet bekend. Dus voor de 3e keer aanvragen.
En nee, ik was de gebruikersnaam niet vergeten, want ik had na de 2e keer aanvragen (december 2007) alles zeer uitgebreid opgeschreven. Zowel de gebruikersnaam van mij (2x) als van mijn man (gebruikt bij belastingaangifte 2007) waren onbekend.
Dus nu weer: bij mij klopt wel gebruikersnaam, maar niet het wachtwoord. Probeer ik dan een nieuw wachtwoord aan te vragen dan krijg ik de melding dat de gegevens niet kloppen?! Ik gebruik dezelfde gebruikersnaam hiervoor en mijn BSN tik ik over van de Belastingdienst.
Bij mijn man gaat het al mis met de gerbuikersnaam
Dus voor de 4e keer een nieuw aanvragen en voor mijn man voor de derde keer….
Echt een zootje, dat Digid.
Heb ook een probleem met de digiD. Probeer meerdere malen in te loggen, terwijl dit een paar maanden terug nog gelukt is kom ik er nu niet in.
Ja, ook ik had dit jaar digiD problemen.
De code van mijn vrouw gaf geen probleem, maar die van mij wil gewoon niet lukken.
Terwijl ik die vorig jaar gewoon gebruikt had.
Heel raar, ik heb maar een nieuwe aangevraagd.
Wat moet je anders?
Onderstaande gebeurd bij ons (aangifte voor 2008)
Het verzoek wordt bewaard
Uw handtekening wordt geplaatst.
Het verzoek van Naam partner wordt bewaard
De handtekening van Naam partner wordt geplaatst.
De communicatie wordt gestart
Het verzenden is mislukt (6418). Zie ‘Help’.
Maar ik kan met twee accounts (die van mij en mijn partner) aanloggen op de digid site. Dus is het account goed.
Iemand een idee?
Ik probeer het niet meer te begrijpen.
Nieuwe activerings code ingevuld, daarna gewoon mijn oude gebruikers naam en wachtwoord gebruikt en nu kan ik het wel verzenden?
@ comeon, ik zou het gewoon nog eens proberen.
Zet anders internet explorer vast aan en verstuur het dan nog eens.
Ik heb ook dezelfde problemen.
Log ik een kwartier geleden gewoon in.
Een kwartier later blijkt het echter onmogelijk te zijn om in te loggen, terwijl ik wel de goede gegevens invul.
En als je dan de klantenservice belt doen ze net alsof je niet goed wijs bent.
Een heel vaag zootje daar bij Digid.
@comeon, ik heb het zelfde probleem en ben nu eindelijk verplicht papieren aangifte doen,uitstel aan te vragen kreeg te horen dat het aan de firewal kan liggen. Heb zelf nog aan de lan instellinggen gezeten maar niets werkte.
Leuker kunnen we het niet maken en makkelijker ook niet.
Hier hetzelfde verhaal. Je kunt ook elders de aangifte doen, misschien sneller dan papieren aangifte. Ik probeer het morgen op het werk.
Kreeg ook verhaal van firewall en antivirus deactiveren, alsmede internetoptions privacy op laag zetten z.d.d. cookies geaccepteerd worden.
Dit alles hielp niet. Bericht: Windows kan https//webdiensten.belastingdienst.nl/Handtekeningenservice etc…. niet vinden.
Vervolgens op mijn labtop de verwerkte gegevens ingelezen (na installatie van het programma, kun je het .IBD bestandje kopieren) en meteen op verzenden geklikt en deze komt er gewoon doorheen.
Vermoedelijk zit er dan toch lokaal iets op de andere PC die verkeerde informatie bevat. Belastingtelefoon kon me niet verder helpen.
Ik sluit mij aan bij Anny, ook ik heb alles netjes opgeschreven. mijn password of gebruikersnaam werden niet herkend. Bullshit! 🙁 Fijn, allez weer proberen
Maar bij het opnieuw aanvragen blijkt je oude nog ‘in gebruik’ ik deel de mening met menig voorganger en degene die na mij zal komen: voortuitgang voor de Belastingdienst(leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker VOOR ONSZELF) is voor ons allen blijkbaar achteruitgang