DigiD krijgt onterecht de ‘zwarte piet’ toegespeeld voor de problemen bij de Belastingdienst. Dat stelt GBO-Overheid, verantwoordelijk voor het beheer en de ontwikkeling van een aantal overheidsbrede ict-voorzieningen waaronder DigiD en PKIoverheid.
Volgens GBO-Overheid wordt zij onterecht in verband gebracht met de problemen bij de Belastingdienst. GBO-Overheid is verantwoordelijk voor de ontwikkeling en het beheer van overheidsbrede ict-voorzieningen. Een van de projecten is DigiD, de inlogcode waarmee computergebruikers zich bij overheidsinstellingen elektronisch legitimeren.
Begin februari waren er problemen met het digitaal versturen van belastingaangiften bij de Belastingdienst. GBO-Overheid vindt dat door foutieve berichtgeving in de media het beeld is ontstaan dat DigiD de oorzaak is van de problemen bij de fiscus. "We hebben overleg gevoerd met de Belastingdienst. Mensen konden hun digitale aangifte niet doen door een specifiek technisch probleem bij de Belastingdienst", zegt een woordvoeder van GBO-overheid.
Voor een exacte omschrijving verwijst GBO-Overheid door naar de Belastingdienst. Maar de reden dat verschillende belastingplichtigen hun aangiften niet digitaal konden versturen zou te maken hebben met een verkeerde instelling van een poort in het aangiftensysteem van de Belastingdienst. Computable heeft de Belastingdienst om commentaar gevraagd.
Volkomen onzin natuurlijk want ik had zelf ook een probleem dat wel degelijk door DigiD werd veroorzaakt; namelijk doordat je DigiD zonder waarschuwing (waarom ik in Godsnaam mijn mobiele nummer in moet voeren op hun website en dan geen sms-je krijg?) verloopt. Dus toen ik 19 maanden tussen mijn twee aangiftes had zitten en ik eindelijk alle gegevens had om mijn aangifte te doen kwam ik niet meer ingelogd. Wat mij betreft had de Balstingdienst beter door kunnen gaan met de oude elektronische handtekening die 10 jaar probleemloos gewerkt heeft.
Helemaal eens met Hans de Neijs! Ik heb het tot vorig jaar zonder Digid droog kunnen houden door de aloude aangiftediskette te gebruiken, maar dat kan dit jaar ook niet meer. Digid vind ik een onbetrouwbaar en onvriendelijk systeem. Ik wilde er een aanvragen maar je blijkt behalve een (uiteraard) moeilijk te raden password ook een unieke gebruikersnaam te moeten bedenken. Ga daar maar eens aanstaan met misschien al een paar miljoen gebruikers! Na twintig pogingen om een unieke naam in te voeren heb ik de moed maar opgegeven. Ik ga nu het papieren aangiftebiljet aanvragen.
Dit verhaal klopt wel. DigiD is niet de schuldige van problemen rond de belastingdienst. DigiD werkt, maar de belastingdienst gaat niet goed met DigiD om.
Het probleem wat Hans en Jan weergeven is natuurlijk vervelend, maar heeft niets te maken met problemen bij de belastingdienst. Bovendien is het op zich geen probleem dat bij inactiviteit de DigiD code verloopt. Dit helpt mee om onbedoeld gebruik tegen te gaan. Wat hier inderdaad wel speelt is dat het inactief maken van de DigiD code niet gecommuniceerd wordt. Diverse vrienden hebben dit probleem ook ervaren en het is zeer vervelend, omdat je als gebruiker op die manier niet weet waar je aan toe bent.
Het is echter niet terecht om dit probleem in verband te brengen met problemen bij de belastingdienst, waar GBO-overheid niets aan kan doen.
De fouten van de Belastingdienst worden gevoelsmatig verergerd door het “gehannes” om de aangifte te kunnen doen. Dat elke burger dag en nacht op het net zit om, met behulp van Digidi, transacties met de overheid te doen en zo zijn account in stand houdt is een utopie. Hoe vaak heb je die overheid nodig en zo ja, voor een paspoort en een rijbewijs moet je nog steeds gewoon aan het loket komen.
Juist de moeilijk te onthouden passwords en de unieke inlogcode zouden al een redelijke beveiliging moeten zijn. Zoals de vlag er bij staat zul je levenslang een DiGiID moeten gebruiken voor allerlei informatie en diensten Dit stopt pas na dit leven en dan kan dus geschoond worden. DiGiD is toch een initiatief van de overheid? Is het zo moeilijk om een koppeling met het GBA te leggen?
Wat ik niet snap is inderdaad waar Hans & Jan ook tegenaan lopen: Je moet een unieke gebruikersnaam verzinnen, terwijl je die al hebt! De laatste keer dat ik keek was mijn BSN (ofwel ouderwetse SoFi-nummer) behoorlijk uniek. Wat is het probleem om dat als gebruikersnaam te gebruiken (buiten het feit dat het sneller te raden is …). Het probleem van het moeilijk te gissen houden van de credentials resulteert in het opschrijven van die credentials of erger nog het kwijtraken ervan. Als je je gegevens kwijt bent (zoals mijn schoonouders van de week), dan moet je dus weer een nieuwe gebruikersnaam verzinnen (je oude is tenslotte nog in gebruik). Dit is dus gewoon weer een kansloos/hopeloos systeem dat te snel en zonder al te veel na te denken is geimplementeerd. Go Overheid!
ik ben nu een hele avond aan het kl…. om mijn belasting te verzenden maar digid. Ik klap er steeds uit: ik mag geen lelijke woorden plaatsen maar anders had dit bestand te klein geweest,ik ga maar een papieren exemplaar halen, met de kopie in de hand kom ik er dan ook wel uit. Fijne overheid hebben we,voor veel mensen van boven de 50 is dit niet te begrijpen.
Had ook problemen met mijn aangifte 2007 te doorsturen. Na 3 maal herinstalleren nog geen succes. Het bleek dat het systeem niet werkt met FIREFOX maar met explorer en dat je explorer vooraf moet opstarten als je op het moment staat je gegevens naar de belastingdienst moet versturen… Het lukte daarna prima…… is dat je het weet.
Wat een herkenbare problemen met DigiD. Zoals Hans de Neijs al schrijft: was de oude elektronische handtekening er nog maar. De DigiD is niet veiliger dan de elektronische handtekening.
Het had zoveel simpeler gekund door in te loggen met je sofinummer en pincode. Eenvoudig en net zo betrouwbaar. Immers, als iemand een identiteit wil stelen, dan gebeurt dat toch wel. Daar kan geen SMS-authenticatie tegenop. En dat je bij de Sociale Verzekeringsbank of UWV ook iets met de DigiD kan doen interesseert me niets. Daar kom je toch zelden? DigiD is een voorbeeld van een hopeloos mislukt ICT-project. Van iets eenvoudigs hebben de heren ingehuurde ICT’ers een draak gemaakt.
De DigiD is geen lang leven beschoren. Iets wat zo onvriendelijk in het gebruik is, kan niet blijven bestaan.
Och, de papieren aangifte was eigenlijk ook best handig …
@Dick de Bruin. En waarom niet je sofinummer met je eigen pincode gebruikt? Da’s nu het leuke van digid, Je mag je gebruikersnaam zelf kiezen! Jouw sofi-nummer is uniek hoor. Ik zie echt niet in dat de oude digitale handtekening wordt opgehemeld en digid als boe-man wordt neergezet.
Het grappige is dat we allemaal ons zorgen maken over een veilig internetbankieren en hiervoor zoveel mogelijk veiligheid wiillen hebben. Maar bij je aangifte het liefst alle beveiligingen over boord willen gooien.
Hoe je het noemt, noem je het. Je stuurt gewoon een bestand met id en paswoord. Basisregels van veiligheid bij transport over internet.
En ja, mijn aangifte ging inclusief aangifte via Firefox in een keer foutloos.
Vorig week donderdag ook geprobeerd 2 aangiftes te versturen met digid. Nou allebei mislukt, ik snap er niets van. Hij geeft aan dat het password niet goed is ingevuld. Moet ik weer een nieuw inlogcode aanvragen voor 2 personen. Waarom moet dit zo moeilijk zijn. Ik durf bijna niet meer opnieuw te versturen, krijg ik straks weer dezelfde foutcode. Vorig jaar ook al problemen mee gehad. Digid – nee.