730.000 digitale belastingaangiftes die zijn ingediend bij de Belastingdienst zijn door een fout in het computersysteem van de fiscus onbruikbaar geworden. Staatssecretaris Jan Kees de Jager (Financiën) gaat het automatiseringscentrum van de Belastingdienst in Apeldoorn reorganiseren.
Door een fout in de computersystemen van de fiscus zijn 730.000 belastingaangiften onbruikbaar geworden. Mensen die al aangifte hebben gedaan krijgen een brief waarin hen wordt gevraagd opnieuw aangifte te doen van de inkomstenbelasting.
Naar aanleiding van de fouten bij de Belastingdienst zegt Staatssecretaris De Jager van Financiën het automatiseringscentrum van de Belastingdienst in Apeldoorn te gaan reorganiseren. De Jager wil dat er een afdeling ‘ict regie en architectuur’ komt die direct onder politieke en ambtelijke leiding van het ministerie staat. De nieuwe situatie moet zorgen voor een sterke centrale sturing. De Jager gaat ook alle test- en implementatietrajecten herzien en extra veiligheidsmaatregelen in het hele verwerkingstraject van de belastingaangiftes doorvoeren.
Het is niet voor het eerst dat de Belastingdienst kampt met ict-problemen. Eerder konden mensen door een technisch probleem bij de Belastingdienst geen aangifte doen met DigiD, de persoonlijke inlogcode voor digitale diensten en producten van de overheid.
Het lijkt me niet dat al die 730.000 aanslagen in een keer binnengekomen zijn en kwijtgeraakt zijn. Een database kan in mijn ogen teruggehaald worden van een reguliere backup. Als de aanslagen niet meer te repareren zijn, worden er dan uberhaupt wel back-ups gemaakt van die databases? Daar hoef je echt geen specialist voor te zijn en daar moet je ook niet voor te reorganiseren. Schandalige vertoning. Bij een beetje bedrijf worden er dagelijkse controles uitgevoerd en gecontroleerd of ze wel uitgevoerd zijn en goed zijn.
Het is inderdaad niet netjes, maar het kan gebeuren dat een backup dermate oud is, en dat kan al een uur zijn, dat het terughalen van de backup ook al geen haalbare optie meer is. De recente data gaat dan verloren.
Het verlies van de oude data tegenover de nieuwere data moet dan afgewogen worden.
Wat had moeten gebeuren is dat alle ontvangen en geautoriseerde documenten apart bewaard hadden moeten worden. Maar dat is duidelijk iets voor de nieuwe afdeling.
Ik denk, dat ik ‘m gewoon ga mailen dit keer…
Heb gelukkig zelf mijn aangifte nog niet ingediend, maar dan had ik dat dus nogmaals moeten doen.
Wat je je dus afvraagd is dat er op de ene of ander wijze geen weg terug is. De reacties van De Jong en De Lange hier zijn overduidelijk en er is maar 1 conclusie mogelijk: het is nog steeds een puinhoop bij de automatisering van de Belastingdienst. Het is toch van de gekke dat men gegevens verloren kan laten gaan. Ik werk al ruim 30 jaar met computers en weet gewoon alles van back-ups, reserve kopieen en dat soort zaken. Die MOET je gewoon hebben. Hoe ze het voor elkaar krijgen om 730.000 aangiftes kwijt te raken? Of zit de fout al veel eerder, nl. bij het ontvangen van de digitale aangiftes? Dat lijkt me een veel betere verklaring.
Het maken van goede backups, combinatie van incrementeel en genraties, is gewoon mogelijk. Er zijn echter verkeerde beslissingen genomen.
Kan burger/ondernemer ook overkomen. Die is dan wel aansprakelijk op grond van archiveringeisen. En krijgt dan minimaal een fikse boete.
De samenleving, dat zijn wij. De fiscus staat daar boven.
De Belgen zijn slimmer, die maken van alles wat ze weggooien eerst een kopie.
oplosssingen naar nivo , en ook kosten niov 🙂
Een Directeur reorganiseerd in de hoop kaf van koren te scheiden.
Een Database cosultant verbeterd op basis van gelikt rapport.
Een techneut zet even een vinkje in de backup software of Database.
Gek genoeg heeft de actie van de laatste persoon het meeste effect maarja hij is onderbetaald, wordt niet gehoord, en mag er niet aankomen.
Had het design niet geleverd, of mocht er geen studie voor volgen.
Kortom dit is weer een fraai staaltje olifanten politiek
Verwijzen naar backup lijkt logisch, ik denk alleen dat verwijzen naar change-, release en testproces meer op zijn plaats is. Als deze processen (nog) onvoldoende ingericht zijn in de belastingdienstorganisatie, mag je inderdaad spreken over een reorganisatie. Veel Suc6!!!
Leuk hoor, al die opmerkingen over kopieen en backups.. Alsof het B/CICT een groentje op het gebied van automatisering is… Dacht het niet. Ga er maar vanuit dat de problemen wat complexer zijn dan een simpele backup o.i.d.
Ik lees niet in het bericht dat aangiften verloren gegaan zijn. Ze zijn onbruikbaar geworden. Mogelijk dat bij ontvangst of na het processen van de gegevens de data integriteit niet meer gegarrandeerd kon worden. Kennelijk krijgt iedereen die al aangifte heeft gedaan een brief; dus vanaf het begin tot het moment waarop het probleem is opgelost. Mogelijk een applicatie fout, kan gebeuren.. onder de druk van GoLife niet voloende getest. Immers De Jager gaat ook alle test- en implementatietrajecten herzien…
Wellicht kan men de data opnieuw inlezen en verwerken, echter loert dan in de toekomst mogelijk een juridisch probleem: “ik heb alles eerlijk ingevuld, maar ja dat is door de BD fout verwerkt…”
Veel gemakkelijker laat iedereen opnieuw aangifte doen.