De waarde van aandelen Google is met 40 procent gedaald in de afgelopen vier maanden. En er zijn signalen dat de groei van Googles belangrijkste inkomstenbron, de betaalde advertentieklick, stagneert.
Het aandeel Google maakt een glijvlucht. In vier maanden tijd is het aandeel veertig procent in waarde gedaald. Het waardepapier gaat voor 464 dollar van de hand, evenveel als in oktober 2006.
Een aanwijsbare oorzaak is er niet. Maar de presentatie van de cijfers deed het aandeel geen goed. Uit de cijfers blijkt dat consumenten, relatief gezien, steeds minder op tekstadvertenties op Google-sites en die van partners klikken. De groei daarin zwakt af.
AdWords
In december 2006 groeide het aantal betaalde klicks, Googles melkkoe (AdWords), met 61 procent. Dat percentage liep terug tot 30 procent aan het einde van 2007. En die groei noemt Google nog beter dan verwacht, zo blijkt uit een toelichting van de Google-top op de financiële prestaties.
Gisteren publiceerde het Amerikaanse onderzoeksbureau ComScore cijfers waaruit blijkt dat het aantal klicks op Google-advertenties niet meer stijgt. Het gaat daarbij om metingen onder het Amerikaanse publiek. Weblogger en ex-analist Henry Blodget publiceert cijfers waaruit blijkt dat de groei in betaalde advertenties-klicks in Amerika in januari tot stilstand is gekomen.