De meeste Content Management Systemen leggen nog steeds nadruk op publicatie van content naar het web en niet naar andere kanalen zoals bijvoorbeeld print (brochures/ folders) en PDA. Voor SNP Natuurreizen uit Nijmegen, de grootste Nederlandse touroperator gespecialiseerd in actieve reizen naar meer dan 270 reisbestemmingen 'all over the world', vormde multi-channeling een voorwaarde voor een nieuw op te zetten informatiesysteem binnen de organisatie.
De reisformule van SNP
"Deskundigheid, liefde voor de natuur en een groot enthousiasme voor de unieke reisformule", zo luidt de welkomsttekst op de site www.snp.nl. Deze kenmerken komen tot uitdrukking in de reizen van SNP, maar evengoed in de hoeveelheid content die georganiseerd en beheerd wordt. Reizigers ontvangen van SNP een uitgebreid informatiepakket met daarin achtergrondinformatie van diverse aard zoals natuur & landschap, cultuur & historie, cultureel erfgoed en culinaire wetenswaardigheden. De hoeveelheid en de inhoud van de reisinhoudelijke informatie is uniek te noemen, maar geeft tevens hoofdbrekens als het om het beheer, de vernieuwing en de organisatie ervan gaat.
Informatieopslag
De enorme hoeveelheid achtergrondinformatie werd opgeslagen in statische archieven als MS Office Word documenten of Adobe Portable Document Formats en voor gebruik in reisspecifieke softwarepakketten teruggevonden via een Windows filesysteem. Een proces waarvan snel duidelijk wordt dat het de tand des tijds niet kan doorstaan, in het achterhoofd houdend dat het om circa 8000 reisartikelen gaat die niet strikt hiërarchisch onder te verdelen zijn.
Het probleem wordt evident op het moment dat gebruik gemaakt wordt van meerdere publicatiekanalen. SNP heeft het afgelopen jaar gewerkt aan de ontwikkeling en lancering van een persoonlijke website waarbinnen de klant direct toegang heeft tot zijn lopende boeking, zijn betalingsgegevens van de reis, de meest actuele landeninformatie waaronder visa gegevens, downloads van GPS waypoints en een interessante en relevante hoeveelheid achtergrondinformatie waarmee de reisbeleving van de klant feitelijk al direct na boeking van de reis kan beginnen!
Content als reisbeleving
Om de content ook daadwerkelijk als een reisbeleving te presenteren, is maximale vrijheid voor vormgeving gewenst. Bijgevolg is het uitgesloten dat de content in de vorm van documenten ontsloten wordt en is het een pre de presentatie van achtergrondinformatie database gestuurd te maken. Indien voor dit project een afzonderlijke bron van achtergrondinformatie wordt opgebouwd, is er sprake van enorme versnippering die ten dele, door het bestaande filesysteem, al plaats heeft gevonden.
CMS selectie
Dit heeft geleid tot een uitgebreide benchmark van Content Management Systemen met als vooropstaand doel een informatiesysteem te selecteren dat in staat is content uitgebreid te indexeren, te archiveren en van meta-data te voorzien. Gezien het feit dat de content bovendien niet alleen hiërarchisch in te delen is, moet gebruik gemaakt kunnen worden van een of meerdere thesauri om de inhoud met elkaar te verbinden en te ontsluiten.
SNP kiest Peperstream en Smartsite CMS
De Smartsite Value Added Reseller Pepperstream, waarvoor SNP gekozen heeft vanwege de bevlogen, enthousiaste en vernieuwende aanpak, heeft een oplossing op basis van het Content Management Systeem Smartsite gerealiseerd. De oplossing omvat een op maat geïmplementeerde Smartsite toepassing, met meer dan 100 verschillende content-items, multi-channeling functionaliteit en uitgebreide indexeringsmogelijkheden door middel van een geografische thesaurus en een trefwoorden thesaurus.
Met behulp van Smartsite wordt de achtergrondinformatie voor meerdere doeleinden gebruikt. Via het web op de bestaande SNP site door ontsluiting in een i-frame, via een printkanaal met behulp van XSL-FO templates en binnen afzienbare tijd via een extranetomgeving gericht op reisleidend personeel. Het toverwoord is rendering, elk kanaal beschikt over zijn eigen vormgeving die onafhankelijk van andere kanalen over de content uitgesmeerd wordt.
Zuivere bibliotheek van reisinhoudelijke informatie
Met de implementatie van Smartsite heeft SNP verbeteringen geboekt op het gebied van opslag, beheer en automatische verwerkingen van reisinhoudelijke informatie. Het uiteindelijke doel; een significant efficiencyvoordeel bij de verwerking van achtergrondinformatie en een zuivere bibliotheek van reisinhoudelijke informatie die eenvoudig gepubliceerd kan worden naar meerdere kanalen is volledig verwezenlijkt. De content wordt op een moderne en aantrekkelijke manier weergegeven en heeft een dynamisch karakter. Hiermee is toegevoegde waarde voor de SNP klant gecreëerd.
Het bieden van een optimale reisbeleving is het motto van SNP Natuurreizen, en Smartsite speelt daarbij een belangrijke rol.