Door de overname van de pbx-divisie van Ericsson door Aastra zal de marktpenetratie van het “nieuwe” Aastra in Nederland toenemen met ruim 75 procent, te weten van 3,9 naar 6,8 procent.
Het is duidelijk dat deze overname een significante impact op de Nederlandse telecom markt zal hebben. Dit blijkt uit een speciale analyse die MarketCap onlangs uitvoerde naar de marktpositie van de nieuwe organisatie voortkomende uit overname van Ericsson’s divisie door Aastra.
De overname zal met name impact hebben aan de zogenaamde bovenkant enterprise kant van de markt (organisaties met 300 of meer werknemers). Aastra is van origine met name redelijk vertegenwoordigd binnen het MKB (organisaties met 20 tot 300 werknemers). Ericsson heeft echter met name een sterke positie binnen het Enterprise segment. Dit betekent dat de nieuwe organisatie haar marktpositie met name versterkt binnen de top van het Nederlandse bedrijfsleven. Aan de onderkant van de markt is de impact duidelijk minder sterk.
MarketCap ziet de overname van Ericsson’s divisie als een aanzienlijke positie verbetering van Aastra binnen de Nederlandse markt. Wel moet hier nadrukkelijk rekening gehouden worden met het feit dat het hier om de installed base gaat en niet om de verwachting in omzet voor de komende jaren. Symen Vlastuin, telecom market specialist bij MarketCap zegt hier over: "Ten eerste heeft Ericsson de laatste jaren niet uitgeblonken in een krachtige marketing en/of sales inspanning en aardig wat marktaandeel verloren. Ten tweede is de huidige productlijn minder competitative. Het zal voor het Aastra management zaak zijn om de klantenbase van Ericsson te overtuigen van de toekomst van de nieuwe organisatie. Men zal het verval moeten stoppen en met een duidelijke roadmap en een transitie plan moeten komen. Met name is de Ericsson positionering binnen de IP Telephony markt minder sterk dan die van Cisco of Avaya".