Cio’s krijgen al jaren een belangrijke rol toebedeeld. Ze zijn intermediair tussen de techniek en de business. Onderzoeksbureau Gartner komt met een opvallend advies: minder vaktechnisch gericht zijn.
Uit onderzoek van onderzoeksbureau Gartner blijkt dat bedrijfsleiders er voortaan op rekenen dat ict een bron van differentiatie is en niet langer alleen een reservoir voor backoffice-toepassingen. "We raden de cio dan ook aan zich te concentreren op de meerwaarde die hij kan scheppen binnen het bedrijf", stelt Mark McDonald, vice-president Gartner Executive Programs. "Wie meer met risico’s en technische kosten bezig is dan met business value, gedraagt zich te vaktechnisch. En dat is niet wat de business nodig heeft, of wat het verwacht van de ict."
Tot dit advies komt Gartner na zijn EXP-forum (Executive Programs) waarop het uitdagingen, prioriteiten en vaardigheden voor cio’s heeft vastgelegd in ‘de CIO-agenda voor 2008’. De cio-planning voor dit jaar moet meer projecten en activiteiten bevatten die meerwaarde bieden, voor klanten en voor het bedrijf zelf.
Deze vakoverschrijdende visie steunt op 3 pijlers:
– frequenter gebruik van de analytische informatie en data die de ict-systemen genereren, en van samenwerkingsmechanismen,
– verbetering van de flexibiliteit via normalisering en beheer van businessprocessen "die een sleutelrol gaan spelen in het werk dat een ict-afdeling uitvoert"
– constante operationele efficiëntie in de manier waarop de ict-afdeling wordt beheerd, met het oog op vermindering van de kostenstructuur van de onderneming.
CIO’s Benelux slecht bedeeld
Gartner-analist Mark McDonald benadrukt dat dit derde punt bijzonder belangrijk is voor bedrijven in de Benelux. Volgens het onderzoeksburea (dat hiervoor steunt op een respons van bijna 100 lokale bedrijven met een omzet van minstens 500 miljoen euro) zal het it-budget hier in 2008 gemiddeld met hooguit 2 à 2,5 procent stijgen, terwijl het internationale gemiddelde 3,3 en het Europese gemiddelde 3,2 procent bedraagt.
"In de Benelux melden bedrijven een lagere it-efficiëntiegraad dan in andere Europese landen. Cio’s moeten daarom meer oog hebben voor de manier waarop ze de it-prestaties en de geschiktheid en doeltreffendheid van oplossingen verbeteren."
De verklaring voor die zwakkere prestaties? "Veel cio’s beweren niet over de juiste mensen met de nodige vaardigheden te beschikken. De oplossing moet komen van opleiding en upgrading van personeel ten behoeve van de business." Mensen ronselen bij andere bedrijven is geen oplossing. "Het perspectief moet worden verruimd."
Een van de laatste zinnen in bovenstaand artikel is onjuist en dient ongeveer als volgt luiden: “Veel cio’s beweren niet over de juiste vaardigheden te beschikken.”
Zie hiertoe dit artikel bij CIO.com:
http://www.cio.com/article/186800