Onderzoeksbureau Forrester zegt dat resellers moeten overwegen om met Dell samen te gaan werken. Dell heeft veel grote eindgebruikers als klant maar kan niet om de resellers heen om meer marktaandeel te verwerven.
Dit zegt Simon Yates, vice president en research director bij Forrester Research. "Resellers kunnen zaken doen met Dell. Dell heeft veel grootzakelijke klanten, waarvan veel in Noord-Amerika. In dat land bestelt 50 procent van de bedrijven bij Dell, vooral desktops en notebooks."
Bedrijven willen meestal met twee leveranciers zaken doen op het gebied van pc’s en notebooks, maar de trend is nu dat bedrijven ook vaker voor een leverancier kiezen. Dan kiezen ze voor een HP, Dell, Lenovo of Acer. In Europa zal HP de grootste it-leverancier blijven, maar ik denk dat er ook kansen zijn voor Dell, nu ze een channelstrategie hebben opgezet. Dell ziet in dat klanten loyaal zijn aan resellers. Je kan klanten niet dwingen om direct zaken te doen. Dell zag in dat ze met hun directe model aan het verliezen waren. Het heeft de resellers nu hard nodig."
Laten we dit vooral niet doen. Dell heeft eerst lekker verdiend door “de dure tussenhandel” uit te schakelen. Nu kunnen ze niet meer groeien en gaan ze proberen deze dure tussenhandel te gebruiken om hun aandeel te vergroten? Niet mee in zee gaan, Dell is een van de belangrijkste oorzaken van de gedaalde marges op computerapparatuur. Er valt tegenwoordig niets meer te verdienen op PC’s en laptops. Laat Dell maar lekker pc’tjes voor weinig verkopen, dan gaan de resellers verder met het leveren van de mooiere oplossingen met HP servers bijvoorbeeld.
Is dit niet een beetje een beperkt zicht.. Jij als reseller kan nu meer producten/diensten aanbieden.. Daarnaast is het heel normaal dat markten verder ontwikkelen. Jij een klein gedeelte van de marge kwijt maar computers hebben wel de grote massa bereikt.. Dus ipv 1x 100 euro verdienen is het nu 10x 10 euro. Is toch veel gezonder!
Al lang kan Dell hier de ogen niet voor sluiten. Jaren is gewerkt met het directe model, wat heeft geresulteerd in een uitermate scherpe end-user pricing, waar ook andere leveranciers in mee moesten gaan. Een zeer gezonde marktontwikkeling. Zowel direct als samen met de resellers hoop ik dat de markt nog lang van de mooie Dell producten kan profiteren, uiteraard nog steeds tegen de scherpst mogelijk prijs.