De Open Universiteit Nederland ontwikkelt, verzorgt en bevordert hoogwaardig hoger (afstands)onderwijs voor volwassen. Vanuit zes faculteiten biedt de universiteit bachelor- en masteropleidingen, en “losse” cursussen, aan op het gebied van Cultuurwetenschappen, Informatica, Managementwetenschappen, Natuurwetenschappen, Psychologie en Rechtswetenschappen. Jaarlijks exploiteert de organisatie ca. 400 cursussen, en staan zo´n 800 medewerkers klaar om de meer dan 20.000 inschrijvingen te kunnen servicen.
Lang leven leren
Dat is het motto van de Open Universiteit, dat als leidraad dient bij de verdere versterking van haar reputatie als dé onderwijzende universiteit. De Open Universiteit ontwikkelt al jaren innovatief (afstands)onderwijs dat een grote mate van vrijheid biedt in tempo, tijd en plaats van studeren, en dat zich kenmerkt door een mix van uiteenlopende onderwijsmethoden, variërend van het vertrouwde schriftelijk materiaal tot en met alle moderne multimediatoepassingen, waaronder ook Studienet, de elektronische leeromgeving voor studenten. Hoewel de Open Universiteit met haar twintig jarig bestaan (in 2004) veruit de jongste is van alle universiteiten in Nederland is het de énige universiteit in Nederland met open, hoger afstandsonderwijs.
Organisatie-breed Content Management
De Open Universiteit gebruikt, organisatie-breed, Smartsite Enterprise Edition om content op een centrale manier, onder toepassing van een consistente huisstijl, te onderhouden en te publiceren, en tevens specifieke web-functionaliteiten te kunnen faciliteren. Het betreft niet alleen de (externe) website (www.ou.nl), maar ook op zichzelf staande (project-)websites, alsmede het intranet. LECTRIC ontwikkelde het internet en het intranet.
Alvorens de Open Universiteit definitief voor het CMS Smartsite heeft gekozen diende bepaalde eigenschappen van Smartsite in relatie tot bestaande applicaties tijdens een Proof-of-Concept aangetoond te worden. Deze PoC concentreerde zich, naast schaalbaarheid- en performance-aspecten, met name op:
Het beheren en/of ontsluiten van content van bestaande (web)applicaties, in het bijzonder van de webwinkel (http://www.studieaanbod.ou.nl/) het online bestellen van informatie en/of studiemateriaal. Deze applicatie werd ontwikkeld m.b.v. het product Enfinity van Intershop, en maakt gebruikt van een Oracle-database.
Het doorzoeken van externe bestanden, zoals de studieaanbod-database, m.b.v. Aquabrowser II.
Binnen een doorlooptijd van één maand kon, in verschillende fases, het onderzoek door een team van consultants en ontwikkelaars van Smartsite en LECTRIC, worden voltooid. Middels een drietal tussentijdse demonstraties, werden betrokken (ICT-)medewerkers van de Open Universiteit op de hoogte gehouden van de vorderingen.
Recent heeft LECTRIC ook een thematische site (www.hoofdstadweesp.nl) ontwikkeld op basis van Smartsite, t.b.v. een co-productie tussen de Open Universiteit en Teleac/NOT. Beide organisaties hebben samen een tv-programma gemaakt over "Psychologie van alledag". Aansluitend bij die zesdelige tv-reeks hoort een website waar achtergrondinformatie, casussen en voorbeelden, psychologische testen en natuurlijk (fragmenten uit) het programma te zien zijn. Voor diepgravendere informatie wordt doorverwezen naar de psychologie-cursussen op de site van de Open Universiteit. De tv-programma's werden door Teleac/NOT gerealiseerd en uitgezonden, met input van de Open Universiteit, die tevens verantwoordelijk was voor de site.