Distributeur ETC richt zich in 2008 meer op de belangrijkste merken, ‘green it’ en de unmanaged HP Partners. Verder is de distributeur van plan een telecomportfolio op te zetten, aldus Henk Snijders, directeur van ETC Nederland.
Na het vertrek van Milfred Hart, nu in de rol van algemeen directeur SCH (waarvan distributeur ETC en reseller SCC onderdelen zijn), werd Henk Snijders aangesteld als directeur voor ETC. Hij werkte al een tijd bij ETC in een directiefunctie en daarvoor was hij werkzaam bij onder andere KPN, 3Com en Sogeti. Snijders zegt dat ETC in 2007 een goed jaar heeft gehad. "De processen zijn op orde en we zijn wat winst en omzet betreft op budget. De omzet en marge zullen dit jaar op budget uitkomen maar wij zijn als bedrijf hongerig genoeg om voor een leuke overscore te gaan. Dit is mede te danken aan onze interne processen beter en efficiënter inrichten, nog beter voorraadbeleid en een juiste focus houden op de markten waarin we actief zijn. Ons boekjaar loopt van 1 april tot 30 maart, we zijn nu dus bezig aan ons laatste kwartaal."
In 2008 richt ETC zich meer op de verkoop, kennis en logistiek van belangrijke merken, te weten HP, IBM (hardware en software), Lenovo, Acer, Citrix en VMware. Snijders: "Belangrijke thema’s van ETC zijn logistiek en kennis, voor zowel sales als techniek. Op het gebied van logistiek gaat het bijvoorbeeld om speciaal vervoer, voorraad en bijzondere verrichtingen. Deze diensten bieden we resellers en leveranciers aan. We kunnen een deel van de supply chain van hen overnemen. Op het gebied van kennis ondersteunen we resellers bij opslag, virtualisatie en consolidatie of netwerk en beveiliging. ETC wil resellers ook helpen met de upsale van producten en het doen van marketing en marktontwikkeling bij hun eindgebruikers. Daarnaast introduceerde ETC onlangs het sales en business development programma PowerPlay, specifiek voor het MKB segment. We hebben veel complementaire producten die resellers extra aan hun klanten kunnen verkopen. Binnenkort willen we ons meer toeleggen op telecom, in het bijzonder voice-over-ip (VoIP)."
Ook groene ict is een markt waar ETC zich op toelegt, bijvoorbeeld met de IBM-campagne ‘Bewust Ondernemen’. Snijders: "Hierin verkopen ETC en business partners ‘green it’-oplossingen van IBM. Wij vervullen hier vooral een belangrijke rol waar het gaat om planning van de campagne, procesbegeleiding en intermedair zijn tussen IBM en haar deelnemende business partners." IBM kende ETC onlangs nog de prestigieuze Award toe voor Business Partner van het jaar.
Ook met HP werkt ETC nauw samen, bijvoorbeeld op het gebied van high-end storage-oplossingen. Snijders: "We zullen meer en nauwer samenwerken met named en non-named HP-partners. Vooral in het mkb kan ETC samen met HP-partners goede zaken doen, zowel met value-oplossingen als bij de verkoop van pc’s." ETC voelt zich de spin het web, voor zowel de fabrikant als de reseller en vervult daarmee een zeer nuttige en onmisbare rol voor beiden!