Hiermee bedoel ik natuurlijk niet wat het voor mij persoonlijk betekent en ook niet voor mijn bedrijf die dienstverlening op dit gebied levert. Het gaat over organisaties die SOA willen toepassen. Welke gevolgen heeft dit voor ze?
Eerdere artikelen hebben al aangegeven dat SOA te maken heeft met dienstverlening en ook architectuur. Beide is waar. Wat veel belangrijker is: SOA heeft invloed op mijn kijk als organisatie op de wereld. De Nederlandse Overheid geeft aan dat wij naar een dienstverlenende samenleving gaan. Diensten staan centraal. Als organisatie moet ik dus bepalen welke diensten ik lever en, als tweede stap, hoe ik die elektronische (met SOA) ondersteun. Vervolgens moet ik bepalen wat mijn regels zijn over zelf doen of inkopen: welk deel van de dienst kan ik zelf leveren en welk deel moet of ga ik inkopen. Deze bedrijfsregels bepalen ook bij welke aanbieders ik de diensten inkoop. Bij afnemende transactiekosten kan mijn organisatie zelfs voor elke individuele transactie bepalen bij wie ik diensten ga inkopen. Dit lijkt ver weg, maar er is al een aantal toepassingen binnen de overheid waarvoor dit geldt. Dit heeft alles te maken met samengestelde diensten van overheden naar burgers en bedrijven, waarbij 1 organisatie het aanspreekpunt vormt. De omgevingsvergunning is een voorbeeld.
Wat betekent dit nu voor mijn processen? Moet ik mijn processen voor elke variant in dienstverlening inrichten of kan dit flexibeler. SOA staat ook wel voor 'flexibiliteit'. Deze flexibiliteit zit vooral in procesinrichting. Als mijn organisatie zijn processen door bedrijfsregels laat sturen, kan ik met veel minder processen toe en toch alle mogelijke samengestelde diensten leveren. Toevoeging van nieuwe diensten is door bijvoorbeeld nieuwe regels te maken.
Dit kan nu voor een deel al. Een groot aantal leveranciers van integratiesoftware levert naast BPEL instellingen voor de afhandeling van webservices integratie voor rules engines om bedrijfsregels af te handelen. We hebben nog niet de optimale situatie bereikt: als developer moet ik nog altijd bedrijfsprocessen met regels omzetten naar technische, BPEL processen met services. Als organisatie kan ik nog niet mijn marketing mensen zelf nieuwe diensten laten formuleren, publiceren en vervolgens ook (vrijwel) instantaan laten afhandelen.
Kortom, SOA kan veel maar we zijn er nog niet.