Nadenkend over een mogelijk onderwerp laat ik mij inspireren door het begrip ambient intelligence en kies ik een titel naar analogie met de bijdrage van professor Stephen Graham van de Universiteit van Durham aan 'The Mobile City'.
Op donderdag 28 maart a.s. is Graham in Rotterdam, waar hij spreekt over 'sentient urban environments'. Op het programma van 'The Mobile City' wordt zijn verhaal aangekondigd als 'Ambient Intelligence and Sentient Cities'.
Zoekend naar een mogelijke link met Business Intelligence kijk ik naar de intro van Graham's presentatie. Hieruit leid ik de volgende context af:
"Increasing amounts of information processing capacity are embedded in the environment around us. They link the physical environment with an informational landscape, that is both a repository of data but also increasingly communicates and processes information"
Op het voorhoofd van Andries voorzie ik een frons, als hij mij vraagt naar de interface met Business-Intelligence. Laat ik eens een poging doen om daar een rechtvaardiging voor te vinden.
Graham gaat het hebben over de dreiging van terrorisme en het informatieverwerkende vermogen van de stedelijke omgeving. Door een doorbraak van de mobiele internettechnologie verandert in zijn visie de capaciteit van het informatieverwerkend vermogen.
Met een beetje voorstellingsvermogen kun je dat wat voor de Sentient City geldt vertalen naar de 'Sentient Business'. En wie weet spreken we straks met elkaar nog over de Sentient Businesses en Ambient Business Intelligence. Wie ziet het als een uitdaging om daar op dit platform eens een kleine brainstorm over te initieren? Heel benieuwd ben ik dan naar wat de lezer voorstelt als omschrijving van het begrip Sentient Business.
Sentient business: ondernemen en zaken doen op gevoel? Sluit aan op de bijdrage van Harm van der Meer (12 februari) ‘BI is een kwestie van gevoel’. Wat is de bijdrage van ons Business Intelligence vakbroeders? De verkondigers van een versie van de waarheid gebaseerd op harde cijfers. En ambient intelligence, vrij vertaald naar Peter Sloterdijk: ‘Het belangrijkste gegeven van de Nieuwe Tijd is niet dat de aarde om de zon draait maar de informatie om de aarde’.Volgens mij is het belangrijk om als schoenmakers bij onze leest e blijven. BI vindt zijn / haar meerwaarde in het leveren van een bijdrage aan het verzamelen, combineren en beschikbaar stellen van gegevens waarmee managers en analisten zinvolle (?) informatie van kunnen maken om hun (sentient) business te bedrijven.De zon schijnt, ik ga maar even een stukje wandelen (en neem mijn mobieltje maar niet mee).
Google leert mij dat Sentient ook de naam is van een hi-tech bedrijf uit Amsterdam, gespecialiseerd in het toepassen van kunstmatige intelligentie voor business intelligence. …
Gerrit,Om je vraag te beantwoorden: ik stel me er helemaal niets bij voor. Ik word van je bijdrage een beetje lacherig en bedroefd tegelijkertijd. Dit out-of-the box denken schiet echt veel te ver door. Laten we het houden bij de uitdagingen van vandaag en morgen. Aan discussie daarover hebben we als professionele gemeenschap veel meer.(ga morgen wel even aan mijn klant vragen of hij nog wat ambient intelligence nodig heeft).
beste Wouter,dank je wel voor je reaktieDie vraag van jou zou onder de klanten van Albert Heyn (volgens Rathenau nieuws) wel eens een heel verrassend antwoord kunnen geven.”Wanneer je Senseo-apparaat contact maakt met de server van Albert Heijn, … Ambient Intelligence”Gerrit
Ik moet bekennen, ik moet ook even wennen aan dit out-of-the-box denken. Jorgen die begint met intimiteit in de mens-computer interactie. Gevolgd door de rol van gevoel en vertrouwen (want dat weer geen gevoel zou zijn) in business intelligence, en dan nu als klap op de vuurpijl een post over Ambient Business Intelligence en Sentient Businesses. Lastig om hier een voorstelling over te hebben, dat zeker. We zouden ons inderdaad laten verleiden tot een denken wat deze blogs afschrijft als buitengewoon soft en nog buitengewoner irrelevant voor de professionele gemeenschap van vandaag en morgen.Hier tegenover staat echter het ‘keiharde’ gegeven dat 85% van de business users nog niet bereikt wordt door de huidige BI platformen en tools. Hun verhouding tot BI is als onze gevoel bij een nieuwe auto met al teveel knoppen, of een nieuwe mobiel, vaatwasser, combi-magnetron, wasmachine, of wat er zoal meer aan embedded software onze schoot wordt ingeworpen. Eerder hulpeloosheid dan empowerment, eerder krankzinnigheid dan intelligence. Zowel vanuit een strategisch punt (kennis is macht), als vanuit een commercieel punt (hoe groter de doelgroep, hoe groter de omzet) is het dus van uiterst belang dat deze doelgroep wordt bereikt. Dat ze niet meer om BI heen kunnen. Uiteindelijk zal dat de beslissende factor zijn in de acceptatie van BI. We kunnen er niet meer omheen, dus moeten we ons het wel eigen maken. En daarin speelt context-sensitieve BI, interactie tussen gebruiker en applicatie, etcetera een doorslaggevende rol. Ja, we moeten ons zeker richten op betrouwbaar informatiebeheer. De informatie-ontsluiting is echter minstens zo belangrijk, en daarin speelt dit gedachtengoed mijns inziens een belangrijke rol.Hieronder twee prachtige illustratieve applicaties die SAP BusinessObjects heeft ontwikkeld als antwoord op de door Gerrit beschreven trend:BI Desktophttp://labs.businessobjects.com/bidesktop/default.aspBI Widgets on AIR http://labs.businessobjects.com/biwidget/default.asp