Nobel beantwoordt met een recent opgerichte business unit en een vernieuwd portfolio business intelligence (BI) oplossingen de groeiende vraag naar BI-systemen. De IT-dienstverlener is een strategische samenwerking aangegaan met BI-leverancier QlikTech en brengt daarbij haar eigen specialisme op het gebied van Exact in.
Business intelligence oplossingen worden steeds vitaler voor het nemen van strategische bedrijfsbeslissingen. Tegelijk groeit de hoeveelheid data om relevante analyses en rapportages uit te distilleren, ook bij midmarket ondernemingen.
IT-dienstverlener Nobel heeft met oprichting begin 2008 van een aparte business unit BI Solutions de volgende stap in deze snel groeiende markt gezet. Om te voldoen aan de vraag naar snelle, betaalbare BI-software, heeft de IT-dienstverlener haar portfolio aan business intelligence (BI) oplossingen voor de midmarket uitgebreid met de QlikView-oplossing van QlikTech. QlikView werkt in tegenstelling tot traditionele BI-oplossingen op basis van in memory: alle databronnen worden direct in het servergeheugen geladen, zodat de informatie veel sneller verwerkt kan worden tot de benodigde analyses en rapportages.
Nobel en QlikTech gaan op strategisch gebied samenwerken om oplossingen te leveren, toegespitst op Exact-gebruikers. Nobel zelf laat de komende periode potentiële gebruikers kennismaken met business intelligence door middel van diverse seminars.
Toenemende mate
Nobel levert als softwarehuis oplossingen op basis van Exact. Bij dergelijke bedrijfssoftware worden steeds meer business intelligence oplossingen ingezet om bruikbare informatie uit alle data te halen. Bedrijven sturen steeds meer op basis van KPI’s (key performance indicator’s) en willen de middelen om deze indicatoren zichtbaar te maken.
Nobels Directeur Business Solutions Hans Donkers: "Om daar op in te spelen, besloten we een aparte business unit op te richten voor het leveren van die tools." De keuze daarbij voor de QlikView-oplossing van BI-leverancier QlikTech had meerdere redenen. Donkers: "De oplossing van QlikView werkt veel efficiënter, is veel goedkoper voor onze doelgroep – de midmarket – en is veel sneller te implementeren."
Innovatief element
Traditionele BI-oplossingen werken met aparte datawarehouse structuren. Alle informatie uit diverse databronnen wordt eerst in dat datawarehouse geladen, waarna op basis van afzonderlijk ontworpen cubes rapportages gecreëerd kunnen worden. Dat vergt allemaal afzonderlijke hard- en software.
Het innovatieve element van QlikView zit volgens Donkers onder meer in het feit dat het één geïntegreerd pakket is én dat QlikView op basis van nieuwe technologie in-memory werkt. "QlikView is veel sneller te implementeren, in vier weken in plaats van een jaar. Tijdens de implementatie kan een bedrijf al na enkele dagen gebruik maken van de eerste rapportages. Zo kun je onderweg aanpassingen doorvoeren."
De investering ligt fors lager dan de minstens 100.000 euro voor een traditionele BI-oplossing. Dat komt volgens Donkers omdat er geen software van derden nodig is voor het creëren van het datawarehouse. Het verzamelen van gegevens, aanleggen van dimensies en weergeven in dashboards, analyses en rapportages kan in QlikView worden gerealiseerd.
Hoewel Nobel niet de enige partner van QlikTech Benelux is, biedt het bedrijf wel als enige IT-dienstverlener de combinatie met Exact-kennis aan. Nobel heeft QlikView ook binnen de eigen organisatie geïmplementeerd. Donkers: "Het is de beste manier om de oplossingen te leren kennen die je aanbiedt. En zo kunnen we onze potentiële klanten een in de praktijk werkende BI-omgeving laten zien."
Strategische partner
"Nobel is voor ons een strategische partner", vertelt Rogier Verheij, Vice President QlikTech Benelux, Centraal en Oost Europa. "Veel belangrijke bedrijfsinformatie zit opgeslagen in ERP, CRM en HRM systemen, zoals SAP, Oracle en Exact. Informatie in deze systemen komt er niet eenvoudig meer uit. Zo krijgen bedrijven te weinig sturingsinformatie op verschillende lagen binnen de organisatie beschikbaar. Nobel is met Exact voor de midmarket een belangrijke speler in Nederland en vult ons aan in ons beleid om business intelligence voor iedereen op eenvoudig toegankelijk te maken."
QlikTech zal Nobel ondersteunen en aanvullen op technologisch, sales- en marketinggebied, vertelt Verheij. Dat er sprake is van diepere samenwerking, blijkt uit het feit dat beide partijen hun oplossingen afstemmen op elkaar. "Nobel inventariseert de eisen en wensen van Exact-gebruikers met business intelligence. Dat gaan we dan zoveel mogelijk vertalen naar een op deze wensen en eisen afgestemd portfolio van QlikView-producten voor Nobels op Exact gebaseerde oplossingen. We willen deze productstrategie nog in het eerste kwartaal van 2008 uitrollen."